חובבי הנהיגה חוששים בזמן האחרון. הטיעון שלהם הוא שלאט לאט הרכבים החשמליים והאוטונומיים ישתלטו על העולם, ומי שאוהב לנהוג ינהג ברכב איטי ו'משעמם' במקרה הטוב (רכבים חשמליים), או לא ינהג בכלל בתרחיש הגרוע (רכבים אוטונומיים). ובכן, כל אותם החוששים לא נהגו ברכב חשמלי חזק. כמו היגואר i-Pace, למשל.

אני אוסף את היגואר i-Pace מהסוכנות בהרצליה. עוד לפני שנהגתי אפילו מטר אחד, אני אוהב את היגואר הזו ואת החוויה הייחודית שהיא נותנת. ידיות הדלתות שטוחות ונשלפות לקראתי. עיצוב תא הנוסעים חדשני אבל קל לתפעול ולא מעיק מדי. מסך התצוגה של המולטימדיה hi-tech-י: נראה, עובד ומרגיש מצוין. תפעול בקרת האקלים נעשה ע"י מסך, כאשר גם החוגות הן מסכים עגולים. לוח השעונים דיגיטלי גם הוא, ותאורת אווירה עדינה מוסיפה גם היא בלילה.

אני מכוון לעצמי תנוחת נהיגה מצוינת די מהר, כזו שהיא גם כיפית לנסיעה נינוחה וגם נותנת לי את התחושה שהרכב 'עוטף' אותי ומחובר אליי – כמו החולצה ההיא שאוהבים. ה-DNA הספורטיבי של יגואר מורגש כבר כאן, אין ספק. אני מתארגן על המוזיקה האהובה עליי –  זאת הודות לגרסה המאובזרת שקיבלתי מערכת סאונד מדהימה מתוצרת מרידיאן (גרסת הבסיס מציעה גם היא מערכת סאונד של מרידיאן, אך בגרסה פשוטה יותר) – ועכשיו אפשר להתחיל לנסוע.

 
עוד לפני שנגיע למנה העיקרית – התאוצה – חשוב לא פחות לספר שבזכות מתלי האוויר (קיימים גם הם בדגם המאובזר אותו קיבלנו למבחן), היגואר i-Pace מציעה נוחות נסיעה מפנקת, ורוב השיבושים כמעט ולא יורגשו. אלה החדים יותר בתוך העיר דווקא כן מורגשים, אבל עדיין משוככים יפה. המושבים נוחים ו'עוטפים', ובידוד הרעשים מצוין; לא מדובר רק על בידוד רעשי המנוע, אלא גם על בידוד רעשי הרוח והכביש, שמוסיפים לחוויה הנינוחה והעתידנית. 

חוויה נינוחה ועתידנית (יח"צ)חוויה נינוחה ועתידנית (יח"צ)

ל-i-Pace יש 400 כוחות-סוס. ואם זה לא מספיק, למנועים חשמליים יש קטע כזה שכל המומנט מושג על ההתחלה, בסל"ד אפס. זה אומר ש-400 סוסים של מנוע חשמלי מרגישים בריאים יותר ומגיבים טוב יותר מאשר 400 סוסים של מנוע בעירה פנימית. ואת החוויה הזו, ולא משנה כמה אתאמץ ובכמה קלישאות-כתבי-רכב לעוסות אשתמש – קשה להעביר במילים.

היציאה מהמקום חזקה וכוחנית, הראש נדבק למשענת הכיסא והמוח נדבק לצדה האחורי של הגולגולת. היגואר הזו מקצרת מרחקים בזריזות ובנינוחות: רגע אתה כאן ורגע אחרי אתה שם. צריך המון איפוק וגם הכרות מעמיקה עם מדיניות האכיפה של משטרת התנועה ומיקומי המארבים כדי לשמור על רישיון הנהיגה בכיס. וכמובן שצריך גם המון משמעת עצמית: מסוכן לנהוג מהר כשהפרש המהירויות יחסית לרכבים ליד גדול, בטח כשכנראה חצי מהם עסוקים בוואצאפ/פייסבוק/אינסטגרם בטלפון.

גם בכביש המפותל מציעה היגואר התנהגות כביש כיפית ושפע של אחיזה. חובבי הנהיגה יכולים להיות רגועים. חוץ מזה, מה שבאמת יפה כאן הוא שהחוויה העתידנית נשמרת גם בנסיעה רגועה: השקט והרוגע ממכרים.

אחרי שהבנו שיגואר i-Pace הוא יופי של אוטו מגניב – נשארו כמה נקודות לסגור. קודם כל, הגלגל הרזרבי מאוחסן בתא המטען, מה שאומר שגודלו האפקטיבי לא משהו. נקודה שניה היא שלגג השמש הפנורמי (חלק מהגרסה המאובזרת גם הוא) אין וילון; הוא אמנם כהה, אבל את הרכב קיבלתי ביום חורפי ואת סוגיית בידוד השמש ביום קיץ לא בדקתי.

יציאה מהמקום חזקה וכוחנית (יח"צ)יציאה מהמקום חזקה וכוחנית (יח"צ)

הנקודה האחרונה היא איך זה לחיות עם רכב חשמלי ביומיום, כולל התייחסות לעלויות האחזקה הצפויות (תתפלאו, אבל מהיכרות אישית עם בעלים של רכבי יוקרה, גם הם מתעניינים בעלויות האחזקה). טווח הנסיעה המוצהר הוא כ-400 ק"מ, בנסיעה רגועה כמובן. לי אישית קשה לנהוג רגוע עם 400 כ"ס מתחת לרגל ימין – אז השגתי 160 ק"מ ל-3/4 "מיכל" בנסיעת 'כסאח' כיפית, וכמובן שבנהיגה רגועה הטווח יגדל משמעותית. יש אפשרות להטענה ביתית (וזה מצריך חניה פרטית), או בעמדות טעינה המפוזרות ברחבי הארץ: פריסתן של אלו צוברת תאוצה בזמן האחרון. זה אומר שבנסיעות ממש ארוכות תצטרכו לעצור לטעינה שאמנם לא תמלא את הסוללה עד הסוף אך תאריך את הטווח באופן סביר כתלות בסוג עמדת הטעינה; בזמן הזה תוכלו לאכול משהו קל, לשתות קפה ולהתרענן.

מעבר לכך, עלות הטיפולים של רכב חשמלי מאוד נמוכה: אין שמנים להחליף, החלפת הבלמים ברכב חשמלי נעשית בתדירות נמוכה יותר, ועלות החשמל פר קילומטר זולה יותר מעלות בנזין או סולר. בנוסף, לדעתי ובהתחשב באלטרנטיבות, מחיר של חצי מיליון שקל הוא די אטרקטיבי, בטח אם לוקחים בחשבון גם את חוויית הנהיגה הייחודית. אטרקטיבי כמובן באופן יחסי למתחרות הרלוונטיות, לא למשפחתית אוטומטית משעממת - ומי שרוצה לחסוך טיפה, יכול לקחת את הגרסה הבסיסית יותר בכ-450 אלף שקל. המס על מכוניות חשמליות כבר עלה, אבל נאמר לי שבטווח הקרוב היבואנית תספוג את ההפרשים – אין לדעת לכמה זמן.

מי שמתכנן לקנות רכב בחצי מיליון שקל, פשוט חייב לקחת את היגואר הזו לנסיעת מבחן. יש מצב שדקה אחרי היציאה לדרך כל הפרספקטיבה שלו תשתנה, ופתאום כל שאר הרכבים יראו לו קצת... איך לומר, מיושנים. 

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה באזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה!