חובבי האייפון בישראל חגגו בשבועות האחרונים את הגעתו של האייפון החדש לדגמיו השונים, אבל לפי הפרסומים השבוע בסוכנות הידיעות רויטרס, מסתבר שהבשורות המעניינות מאפל אינן מגיעות בהקשר שום סמארטפון – מי היה מאמין…

על פי אותם פרסומים, החברה האמריקאית ששווי השוק שלה מוערך בכ-2.5 טריליון דולר, שמה לה למטרה להשיק ב-2024 מכונית אוטונומית חשמלית – מכונית אשר תתהדר בסוללה בטכנולוגיה “פורצת דרך”.

אם אכן ההשקה תתרחש בעוד כארבע שנים יהיה זה עשור לאחר שהפרוייקט המכונית (פרוייקט טיטאן) יצא לדרך אי שם ב-2014, אז תוכננה המכונית לראשונה מאפס. בשנים האחרונות החברה חזרה לחדש את מאמציה בנושא, כאשר דאג פילד, ותיק באפל שעבד ב- Tesla, חזר לפקח על הפרויקט בשנת 2018 ופיטר 190 איש מהצוות בשנת 2019.

מאז התקדמה אפל בצורה ניכרת עד לשאיפה לייצור כלי רכב לצרכן הסופי – כך לפחות דיווחו שני מקורות המעורים בפרטים אשר ביקשו להישאר אנונימיים מכיוון שהתוכניות של אפל אינן פומביות בשלב זה. יש לציין כי האסטרטגיה של אפל שונה מיריבותיה בשוק דוגמת Waymo של גוגל, אשר מייצרת מוניות רובוטיות לשירות הסעת נוסעים שכבר הפעילה את השירות באריזונה ארה”ב (אין כאן כאמור פניה לשוק הפרטי).

מקור נוסף מסר לרויטרס כי המאמץ האסטרטגי של אפל מרוכז כאמור סביב הסוללה “פורצת הדרך” של הרכב, שלא רק שאמורה להפחית עלויות, אלא גם צפויה להגדיל את טווח הנסיעה פר טעינה וכן גם להתחמם פחות מסוללות ליתיום אחרות: “זה הולך להיות הדבר הבא, בדיוק כמו שהאייפון היה בזמנו בשוק המכשירים הסלולריים”.

עם הכבוד לסמארטפונים הגיע הזמן לדבר על רכבים (רויטרס)עם הכבוד לסמארטפונים הגיע הזמן לדבר על רכבים (רויטרס)

אגב, למרות שאפל מייצרת מאות מליוני מכשירי אלקטרונים מדיי שנה בעזרת חלקים המובאים מכל רחבי הגלובוס, מדובר באתגר מאוד מורכב עבורה. עם כל הכבוד להכנסות שנתיות של רבע טריליון דולר, החברה מעולם לא ייצרה מכונית, והיא גם יודעת שלקח לטסלה של אילון מאסק 17 שנה להגיע למצב של רווחיות. מקור אשר עבד בפרוייקט בעבר מסר בעניין זה: “אם יש חברה בעולם שיש לה משאבים לייצר מכונית כזו, זו ודאי אפל, אבל באותה נשימה צריך לומר – זה לא סמארטפון”. מכל מקום, בין אם היא מסוגלת לייצר מכוניות ובין אם לאוו, מניות החברה עלו באחוז ורבע לאחר הפרסומים על ההשקה העתידית.

בכל הקשור לייצור המכונית בפועל, סביר להניח שאפל תבחר שותפה מתחום יצרניות הרכב ולא תייצר את המכונית בעצמה – קרי שהמערכת אוטונומית שתפותח על ידי החברה “תתלבש” לכאורה על רכב של ייעודי של אחת היצרניות.

מדובר בשותפות לא פשוטה, אפילו עבור חברה כמו אפל, שכן כדי להגיע לרווחיות יצרניות הרכב ידרשו רף גבוה של ייצור כמות של כ-100 אלף מכוניות בשנה – כמות מאתגרת ביותר שאי עמידה בה תשאיר לא מעט יצרניות מחוץ לסיפור.

להשיק סמארטפונים זה בשגרה, אבל לייצר רכבים? (רויטרס)להשיק סמארטפונים זה בשגרה, אבל לייצר רכבים? (רויטרס)

מכל מקום,  חבירה ליצרנית רכב הינה אסטרטגיה שאמורה לקצר לא מעט תהליכים בכניסה לייצור בתחום לא מוכר, אך עם זאת חשוב לזכור שקיצור התהליכים יתקזז עם כל העיכובים הקשורים בתקופת הקורונה, מה שלפי מקורות ידחה את ההשקה ל-2025 ואף מעבר לכך.

באשר למערכת הנהיגה האוטונומית, ייתכן ואפל תשתמש בחיישני לידאר לסריקת מרחקים, אשר יהיו נגזרת של יחידות הלידאר המפותחות ע”י אפל – זאת במקרה ולא תסתמך על ספק חיישנים חיצוני. אגב, דגמי האייפון החדשים של אפל שיצאו השנה כבר כוללים חיישני לידאר, המשמשים בין השאר להצגת מציאות רבודה (שם ניתוח המרחב צריך להיות בשיאו).

ומה לגבי תגובה של אפל לפרסומים? שם תמצאו דממת אלחוט בכל הקשור להתייחסות לפרסומים עתידיים, מה שלא ימנע כאמור מהמקורות להמשיך לדווח ולדווח ולדווח...

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!

אתר ספורט ONE ראשי תוצאות LIVE גליצ'ים
5 השערים הגדולים מהמחזור ה-15 בספרד