לצערנו הרב, אנו מבשרים לכם לא מעט פעמים במדור “האזור המוטורי” על תופעות שליליות בהקשר עולם הרכב: רכבי יוקרה שנהרסו עקב חוסר אחריות, נהגים שלא נשמעו לתנאי הדרך, תאונות הזויות, ואפילו סוחרי סמים שגידלו “צמחים” כאלו ואחרים במשאיות ניידות.
כעת תזכו לקרוא דווקא על ההיפך המוחלט – מדובר באחד מהרכיבים היותר חיוביים שהגיעו לעולם הרכב, ולמרות שחלקכם יטענו שהוא מינורי לחלוטין, ייתכן מאוד שתבינו בהמשך מדוע הוא כל כך חשוב.
אם ממש סקרנו אתכם, מדובר בסך השמש, אשר הופיע לראשונה בדגם ה-Ford T בדיוק לפני 100 שנה. זו לא היתה הבשורה הראשית שהביא עימו הדגם (שהיא למעשה יצירת דגם שהציבור הרחב יכול להרשות לעצמו), אבל באותם זמנים זו היתה בהחלט בשורה “מרעננת”.
צריך לציין בנקודה זו כי למרות שפורד נחשבה לסופר חדשנית עם סך השמש החדש שלה, הפטנט נרשם כבר שש שנים קודם לכן, על ידי שני אמריקנים בשם צ’ארלס שומאכר ואלברט שמאלץ. לאוהבי ההיסטוריה מבינכם אף מצאנו את תיאור הפטנט בזמנו: "מגן בוהק המותאם במיוחד ליישום על מסגרת השמשה הקדמית של רכב, עם זרוע מסתובבת הניתנת להתאמה לכל מיקום".
היישום בפועל של התקנת סך השמש החדש לא היה דומה לסך השמש אותו אתם מכירים היום, שכן סך השמש היה מותקן מחוץ לרכב (כמו הגגונים שיש מעל חבלי כביסה או חנויות בימינו), אבל עדיין ניתן היה לקבוע את זוויתו ממושב הנהג.
רק לאחר ארבע שנים החלו לצוץ סכי השמש הפנימיים, אשר הותקנו באוץה תקופה במכוניות אשר היה להן גג קשיח. מאז אגב לא היו יותר מדיי שינויים במאה השנים שחלפו, מלבד אפשרויות ההרחבה, ושינוי הזווית לחלון הצדי במקום לשמשה הקדמית.
אה כן, וכמובן שהיה שינוי נוסף שלא ניתן להתעלם ממנו, שכן הוא מעיד על השינויים בתפיסות המגדריות שבאו לידי ביטוי בחלוף השנים: בעבר, המראה בסך השמש היתה רק בצד שליד הנהג (“כי שם ישבו הנשים”), אך כעת היא נמצאת כמובן בשני הצדדים.
אגב, ייתכן ופיסת המידע המשעשעת ביותר מההיסטוריה של אותם סכי שמש, היא שהסלוגן המכירתי שלהם בכלל לא התייחס לסנוור מהשמש, אלא לסנוור מהאורות ה“גבוהים” של כלי רכב אחרים, שכן באותה תקופה לא היו תקנות בנושא זה.
ואם כבר מדברים על סנוור ועל סכנות בזמן הנסיעה, חשוב להבין מדוע סך השמש הוא אינו סתם עוד אלמנט שולי ברכב. בספרד פורסמה לאחרונה כתבה בה צויין כי השפעה של השמש על הראייה בזמן נהיגה גורמת לכ-9,000 תאונות בשנה, בייחוד בעונות הסתיו והאביב אז השמש היא בדיוק מול עיניו של הנהג שהוא בדרכו או בחזרתו ממקום עבודתו.
באותה כתבה נטען כי השמש לא רק יוצרת סיכון לסנוור, אלא גם סיכון לסרטן העור בשל חשיפה מצטברת לקרני UV, שאצל נהגים רבים גורמת למקרים של סרטן עור בזרוע ובצד הפנים הקרוב לחלון הצדדי. הסיבה לכך היא שחלונות הצד אינם מציעים את ההגנה מפני השמש, אותה מספקים סכי השמש (בספרד למשל מותר “להחשיך” את חלונות הצד האחוריים כדי להגן לפחות על הילדים – בחלונות הצד הקדמיים אגב, הדבר אסור).
הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.
רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה