בשנים האחרונות היינו עדים ללא מעט תופעות מדהימות בעולם כלי הרכב, החל מרכבים מעופפים בשלל צורות, נתיבים אשר מטעינים רכבים חשמליים, מכוניות אשר מתניידות באמצעות הטענה סולארית בלבד, והרשימה עוד ארוכה.

אך האם החידוש של חברת BMW הגרמנית עולה על היתר? יש כאלו שיגידו שכן, לפחות בפן העיצובי. כזכור, לפני קצת יותר משנתיים המותג הגרמני זעזע את צופי התערוכה הטכנולוגית בלאס וגאס, כאשר הציג טכנולוגיה להחלפת צבעים בשם E Ink, וכעת נראה שהטכנולוגיה יכולה להיות מוכנה לייצור עד סוף העשור, אולי אפילו כבר בשנת 2027.

אם אתם לא יודעים במה מדובר, נציין כי באמצעות טכנולוגיית ה-E Ink, יצרנית הרכב הגרמנית מסוגלת לשנות את צבעם של רכביה בלחיצת כפתור (מולקולות אשר “מתומרנות” באמצעות חשמל), כאשר אין מדובר רק בשינוי הבנאלי מלבן לשחור. ניתן למעשה להשתמש במעטפת הרכב כמסך תצוגה לכל דבר, ולהציג עליו כיתובים, איורים, פסים אשר מעניקים מראה ספורטיביים, או כל עיצוב אחר בשלל צבעי הקשת אשר עולה על דעתו של הבעלים העתידי (גם חישוקי הגלגלים נהנים מאותה טכנולוגיה).

כשד"ר סטלה קלארק, המהנדסת האחראית לחדשנות של BMW, נשאלה בזמנו האם הטכנולוגיה הזו, אשר זוכה לשם מתאים בדמותו של “העתקת הזיקית”, תגיע לייצור תוך 3-5 שנים היא השיבה: “אני אענה על כך ש...כן”.

כאשר מרקוס ברנדי, גם הוא ממרכז הנדסה של BMW, הסביר לפני מספר שנים לחובב המכוניות והמגיש הידוע, ג'יי לנו, כיצד הטכנולוגיה הזו עובדת, הוא כינה את E Ink "נייר כסף שבמרכזו יש מיליוני מיקרוקפסולות שמחזיקות נוזל שקוף עם פיגמנט טעון חשמלי”.

מלבד העניין שמדובר במושגים מעט “מסובכים”, זה גם נשמע מאוד יקר, וד"ר קלארק ציינה בעניין זה כי סביר שרכבים עם טכנולוגיה זו יימכרו תחילה לאלו שיכולים להרשות זאת לעצמם, ולאחר מכן ניתן יהיה לפנות לשוק רחב יותר של כלל הציבורי, או לכל הפחות לחלקים יותר נרחבים ממנו.

יש לציין בנקודה זו, שלצד העובדה שטכנולוגיה זו היא יקרה מאוד, לפחות בשלב זה, היא גם טומנת בחובה חיסכון רב של התאמות אישיות פר לקוח, שכן מיד לאחר קבלת הרכב הלקוח יכול להחליט לצבוע את הרכב באדום כאשר הוא המצב רוח ספורטיבי, או להחזיר אותו ללבן הקלאסי כשהוא בטיול מהנה עם משפחתו.

ד”ר קלארק גם ידעה לציין שני יתרונות נוספים של הטכנולוגיה, כשהראשון הוא צריכה יעילה של חשמל (אין צורך לחשוש שהחלפת הצבעים תרוקן מיד את הסוללה), והשני, אולי החשוב יותר, הינו שהטכנולוגיה חסינה להשפעות של אור הסביבה, בין אם הוא טבעי או מלאכותי.

בכל הקשור לשימושיות, מיותר לציין כי השמים הם הגבול: אפשר לגרום לרכב להבהב במגוון צבעים כשמחפשים אותו בחניון, ניתן להחליפו לגוון בהיר ביום חם או לגוון כהה ביום קר, ורכבי חירום יכולים להשתמש בו כדי להיות גלויים יותר.

עם זאת, כמו תמיד, יהיו כאלו שיינצלו את הטכנולוגיה לרעה כדי להתחמק מהרשויות לאחר ביצוע מעשה לא חוקי, או כדי להפריע לאנשים עם רגישויות לצבעים מהבהבים. ד”ר קלארק מודעת לכך, וטוענת שהדבר צריך להיפתר בחקיקה ספציפית בכל מדינה, כאשר דוגמא לכך יכולה להיות איסור על החלפת צבעים כאשר המכוניות היא איננה במצב סטטי, וכן הלאה.

ומתי נראה את כל הפלא הזה על הכביש? ד”ר קלארק כבר התייחסה כאמור לתקופה בה הרכב יהיה מושק, ולטענתה הדברים נראים מבטיחים שכן “אבות הטיפוס שהוכנו בשנתיים האחרונות עדיין עובדים”. כמובן שיש עוד אתגרים כמו עלות הטכנולוגיה, ועמידתה בתנאי מזג אוויר קיצוניים של חום או קור, אבל כנראה שהשימוש בפועל הוא יותר קרוב ממה שהיה נדמה בעבר.

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה!

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה