בדרך כלל, כאשר מדברים על כלי רכב יוקרתיים, מדברים על מותגים דוגמת פרארי, פורשה, בוגאטי, אסטון מרטין ומזראטי. ומה קורה כאשר מדובר בחובבי רכב “אמיתיים”, אשר מכירים את כלל היצרנים? לפתע אפשר למצוא מותגים שמעוררים גם הם תשוקה רבה, אף אם הם לא מהרשימה המוזכרת מעלה.
מותג אחד כזה הוא ISO האיטלקי, שנוסד אי שם בשנת 1938. בעוד שהמותג היה מוכר בזכות אופנועים פופולריים וכלי רכב מקוריים כמו ה-Isetta (מכונית עירונית זעירה שנכנסה דרך דלת כניסה), החל משנת 1957, החליט נשיא החברה, רנצו ריבולטה, לשנות כיוון, והחברה החלה לייצר דגמים יוקרתיים יותר.
התוצאה של גישתו החדשה של ריבולטה הגיחה לאוויר העולם שמונה שנים לאחר מכן, בשנת 1965, כאשר התוצאה הייתה ה-Iso Grifo – מכונית ספורט המצוידת במנועי 5.4 ו-7.0 ליטרים, שהיו מסוגלים לתת פייט למכוניות הספורט של המותגים הוותיקים ביותר.
רק 26 דגמים של הסדרה הראשונה של האיסו גריפו נבנו (השנייה הייתה בעלת חזית אווירודינמית מעט יותר) עם הנעה ימנית, כאשר אחת מהן הייתה המכונית שקיבלה את מספר השלדה 17241EE ומחזיקה בהיסטוריה מעניינת ביותר (אחרת לא היינו טורחים בכל ההיסטוריה עד כה).
Iso Grifo 1965 (אייקוניק קאר)הסיפור החל כאשר יבואנית Iso בממלכה המאוחדת הציעה למגזין הבריטי Autocar (הוותיק ביותר בעולם המכוניות, שנוסד בשנת 1895) לאסוף את המכונית האמורה במפעל ברסו (באזור לומברדיה, ליד מילאנו), ולאחר מכן לקחת אותה לגרנד פרי האיטלקי לאופנועים בשנת 1967, ולהשתמש במכונית כדי לחזור לממלכה המאוחדת. ההצעה התקבלה, וכמה ימים לאחר מכן ג'ון בולסטר, עורך המגזין, כתב כי "הוא לא יכול היה לדמיין מסע מהנה יותר, כאשר המכונית מגיעה ל-240 קמ"ש בקלות וביציבות טובה".
אותה מכונית, שכבר הייתה בבריטניה, המשיכה את סיפורה הייחודי כאשר נבחרה להופיע בסרט התיעודי של הביטלס, "מסע המסתורין הקסום", שהוקלט בשנת 1967. לאחר מכן, היא הועמדה למכירה ומי שחיפש אותה היה הנהג מייק היילווד, נהג מרוצי אופנועים ונהג מרוצי מכוניות, שאולי חיכה לה מאז שראה אותה במהלך הגרנד פרי האיטלקי. היילווד, תשע פעמים אלוף עולם עם 75 ניצחונות ו-14 ניצחונות ב-Isle of Man TT (מירוצי אופנועים), נחשב לאחד הנהגים הטובים בהיסטוריה.
אבל הבריטי ממש לא היה מעוניין שהמכונית תתגלגל ברחובות האלגנטיים של לונדון. במקום זאת, הוא לקח אותה לדרום אפריקה, שלא נראתה כמו סביבה מתאימה במיוחד למכונית בעלת 350 כוחות סוס שמנסה להתנייד בכבישים “ניתנים לשיפור”. התוצאה הייתה שהיילווד חווה את מה שכינו בזמנו בעדינות הנדרשת "עימות רציני עם פרה".
ההגה בצד ימין (אייקוניק קאר)המכונית של היילווד ספגה נזק רציני ביותר, עד שנראה היה שהדבר הסביר ביותר לעשות הוא להיפרד ממנה לתמיד. עם זאת, היילווד התעקש לתקן אותה והחזיר אותה למצבה המקורי (בזכות אנשי קבוצת המרוצים שלו), זאת לאחר שהתקבלו לא מעט חלקים חדשים מהמפעל.
הסיפור טרם נגמר: מסתבר שהמכונית נשלחה לאחר מכן לאנגליה בשנת 1972 וקיבלה את לוחית הרישוי הבריטית שלה בשנת 1973: PLD338L. מאוחר יותר, בשנת 2007, היא עברה שחזור מלא בגרמניה לפני שהוצעה שוב למכירה, ונרכשה בסופו של דבר על ידי אנתוני המילטון.
אם אתם חושדים שמדובר במישהו ממשפחתו הקרובה של לואיס המילטון (אביו) אתם צודקים – הוא קנה אותה כדי להרחיב את אוסף המכוניות הנוכחי שלו, והיא מוערכת כעת ביותר מחצי מיליון אירו (עומדת בימים אלו למכירה על ידי הסוכנות Iconic Cars).
הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.
רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה