הטענה העיקרית בגרמניה היא שאין מספיק שחקנים איכותיים שמגיעים לשיא הפירמידה וגם אלה שמגיעים לשם מגלים חולשות, בעיקר מתקופת האימונים שלהם כילדים, למשל בתחום הקואורדינציה וקבלת ההחלטות, טענה שקיימת גם בישראל. בכתבה זו אנסה להציג כמה נקודות חשובות מבוססות מחקרית של מובילי הדעת בכדורגל הגרמני – נקודות  שאולי יגרמו לנו בישראל לחשוב מחדש על ריסטארט אמיתי לכדורגל הישראלי.

הוזמנתי להציג מודלים ושיטות אימון חדשניות המבוססות מדעית בפני ראש הפיתוח הבינ"ל של הכדורגל הגרמני, שהוא פרופסור באקדמיה. הצגתי לפרופ' את שיטת OCO (אימון קוגניציה מבוסס קואורדינציה), שיטה שפיתחתי על בסיס מדעי ופורסמה בכתבי עת שונים.

בפגישה גם דנו כיצד אפשר לקדם את התאמת השיטה באימונים באקדמיות לכדורגל. הכוונה של הגרמנים היא להכניס את שיטת OCO בהכשרות המאמנים בגרמניה בגילאי הילדים כדי שאלו יוכלו ליישם באימוני הכדורגל באקדמיות ובמועדונים. הנושא מתקדם ונמצא בשלב עיצוב המודל המתאים לגרמניה.

קבוצת ילדים ג׳ של בני ממב״ע (באדיבות המועדון)קבוצת ילדים ג׳ של בני ממב״ע (באדיבות המועדון)

כשביקרתי בהתאחדות הגרמנית בפרנקפורט, היו שם במקרה גם אנשי הייטק ישראלים שהגיעו להציג כמה מיזמים שלהם. השאלה הראשונה שנשאלתי היא האם בישראל אנשי המדע והשטח עובדים יחד? לא הכרתי את אנשי ההייטק, אך אני יודע כי הם נשאלו ‘איפה אנשי המדע המעורבים במיזם שלכם?’. 

זוהי דוגמא לעבודה בינתחומית (אקדמיה, מדענים ומאמנים) שקיימת בגרמניה ומאפשרת להם לעשות ריסטארט אפקטיבי. בכתבה זו אתמקד בנקודות חשובות של שינויים בתפיסה של המשחק של הילד, השלכתו על אימון שלו והכשרת המדריך שלו שמתרחשים כעת בגרמניה. 

פרופ' לוכמן הציג כדוגמא את הורסט ויין, גרמני שדעותיו לא התקבלו בגרמניה והוא עבר לברצלונה (שם נפטר) והתחיל במהפכה באימון הילדים בברצלונה. יוהאן קרויף הקשיב לו כשאימן במועדון וגרם לתפיסתו של ויין להתרחב גם לדרום אמריקה.

אמנם ההתאחדות הגרמנית פספסה אותו, אך זה לא מונע ממנה להבין כי יש לחשוב מחדש ולהתחיל לשים דגש על אימון הילדים, על מנת ששינוי זה יצמיח מהיסוד שחקנים טובים ואת פירותיו יראו רק בעוד מספר שנים.

הילדים של ערן זהבי ומסאי דגו (שחר גרוס)הילדים של ערן זהבי ומסאי דגו (שחר גרוס)

אצל הגרמנים התכנון הולך לטווח ארוך ומסימון המטרה נגזרות תכניות העבודה והמטרות לכל שנתון. פרופ' לוכמן טוען כי ע"פ ניתוח ביצועים השוואתי במשחקי כדורגל אצל ילדים יש יתרון לספרדים, פורטוגזים ולדרום אמריקאים על פני הגרמנים. יש להם מתודיקה "אחרת" שמובילה לאימון/משחק אחר, משחק פשוט יותר, לא מורכב שמוביל ל-פי ארבע בעיטות לשער, ל-פי שתיים מסירות במשחק, ליותר דריבלים ושוני בתנועות. המשחק בקבוצות גדולות והאימון של הגרמנים בגילאי הילדים לא מביא את הילדים ליכולות דומות לאלו של המובילים בכדורגל ילדים.

האחראי של פיתוח הצעירים בהתאחדות הגרמנית, יוטי, טוען שהמאמנים לא מקשיבים לילדים, מה הם רוצים ויכולים וממה הם נהנים, ונשענים בעיקר על הידע והניסיון שלהם בעיקר מאימון בוגרים וממאפייני המשחק של הבוגרים. אימון ילדים צריך לכלול סממנים שונים במהותם מאימון המבוגרים.

האחראי על פיתוח הכישרונות במרכזי האימון בגרמניה טוען כי השינויים החברתיים (פחות רצון לתנועה, משחקי המחשב, חברה ועוד) אינם הסיבה העיקרית (כפי שרבים מציגים) לפחות רצון ומאמץ לשחק כדורגל. הסיבה העיקרית לדעתו לחוסר הגדלת מאגר הילדים בכלל היא חוסר הנאה באימון ותחושה של חוסר התקדמות משמעותי. מה שחשוב היום יותר מתמיד לילד בשנת 2024 הוא המדריך המעודד ולא המאמן הצועק. אלה הגורמים המרכזיים להישארות של הילד במסגרת ולא חשוב באיזו מסגרת. 

ילדים א' של מכבי חיפה (שחר גרוס)ילדים א' של מכבי חיפה (שחר גרוס)

האימון לא פחות חשוב להנאה מהמשחק. ילדים בשנת 2024 צריכים משחקים תחילה להנאה עם הנעה עם כדור ותחושת התקדמות ולא משימות תנועה כמו באתלטיקה. יש להבין את הקשר להנאה והנעה בכול רגע באימון למשחק עצמו, אחרת באה השאלה בשביל מה צריך את זה? הילד דורש קודם להבין מה נדרש ממנו בכדי לבצע טוב יותר ועם יותר מוטיבציה מתוך הבנה. 

הדרגתיות היא אחד מהעקרונות החשובים באימון והיא חייבת להתבטא גם בפיתוח יכולת המשחק של הילד. הפער בגילאים הכרונולוגי (גיל לידה) והגיל הביולוגי (סימני התפתחות) אצל ילדים הולך וגדל ויש לכך השלכות על תפקוד הילדים באימון ובמשחק. בעיקר כשהם נמדדים על תפקודם במשחק וזה קנה המידה העיקרי להצלחתם/כישלונם.

יש יותר ויותר ילדים שלא מוכנים מבחינה התפתחותית רגשית לשחק משחק אחד בשבוע למשך תשעה חודשים כשכל משחק נמדד ע"פ התפיסה של הכול או כלום (ניצחון/הפסד). העובדה שילדים אלו בעלי איחור התפתחותי רגשי לא מאפשרת להם להתבטא היטב במשחקים, הם נדחקים לשולי הקבוצה ע"י המאמנים שרוצים מאד להצליח במשחקים. אך ייתכן שדווקא ילדים אלו המאחרים בגיל מסוים בהתפתחות הרגשית שלהם, יהיו השחקנים הטובים בבגרותם. אך כדי שלא ינשרו אסור שהפתחותם הרגשית תהווה מגבלה. הם זקוקים למסגרת משחקית שונה.

שחקני מכבי תל אביב ילדים א' חוגגים (שחר גרוס)שחקני מכבי תל אביב ילדים א' חוגגים (שחר גרוס)

בגיל הצעיר אין לצפות מילד שירוץ מרחקים ארוכים כמו שמצפים ממבוגר. התחרויות והמשחקונים צריכים להיות קצרים ומהנים, למשל תחרויות היתוליות, כמו קפיצה על רגל אחת ועוד.

פרופ' לוכמן ופרופ' שלהורן טוענים כי טכניקה חייבת להירכש בעיקר בצורה טבעית כאשר המטרה היא יותר מצבי התארגנות (אחד ממרכיבי הקואורדינציה המודרנית) ולא בצורה של שלבי הטכניקה. הטכניקה היא לא מיומנות סגורה ומוחלטת. כלומר אין טקטיקה ואין טכניקה אחידה לכל ילד.

המשחק כמטרה של התקדמות הטקטיקה הקבוצתית באימון ילדים וחשיבה על המשחק כל השבוע לא  מאפשרים בנייה של יסודות המשחק אצל הילד.

חשיבה טקטית באימון ילדים מגבילה את הילד בחשיבה העצמית ומכניסה אותו לתבניות במקום לאפשר לו להתבטא ולפתח יצירתיות. משחק ניזון מיצירתיות ופתרון בעיות, וזה מה שצריכים לדרוש מילדים וזה חייב להיות המוטו המרכזי שמאפשר לילד להתפתח מתוך התנסות. 

התדירות הגבוהה של המשחקים, מרחקי הנסיעה שעל ההורים להסיע ואובדן הסופ"ש המשפחתי מהווים בעיה להורים/ילדים, בפרט אם ישנם כמה ילדים במשפחה. 

קבוצת נערים א' של בקעת הירדן מהתקופה האחרונה במשחק לזכרם של הילדים שנפלו במג'דל שמס (באדיבות הפועל בקעת הירדן)קבוצת נערים א' של בקעת הירדן מהתקופה האחרונה במשחק לזכרם של הילדים שנפלו במג'דל שמס (באדיבות הפועל בקעת הירדן)

המלצות הגרמנים לאימון הילדים

בהכשרות המדריכים לגיל הצעיר יש לשלב תכנים מותאמים לגילאים אלו. כולל ידע עדכני בתחום הקואורדינציה שהיא אבן היסוד ליכולת הגופנית והספורטיבית שרוצים לפתח אצל שחקן.

הילדים באים לשחק ולא להתאמן, ולכן יש לבנות מערך מאוד פשוט של משחקונים לא מורכבים, בהם ניתן ללמד ולתרגל ושיש בהם לכל ילד מספר נגיעות גבוה בכדור ולהשתמש כמה שפחות בתרגילים משעממים. 

באימונים יש להתחיל בתכנית ייעודית לגיל הרך כאשר במרכז האימון עומדים משחקי קואורדינציה ומשחקים עם כדור במרחבים שונים, למשל כפי שנעשה בתכנית במביני של ד"ר ורטהיים.

הילדים לא צריכים לרוץ סתם מסביב למגרש, אימון כדורגל איננו אימון אתלטיקה. יש תורת אימון חדשה לילדים שנלמדת בישראל באקדמיית ורטהיים, הריצה בכדורגל חשובה, אך יותר חשובה הריצה הלא מחזורית שיוצר המשחק. 

מכבי ת"א צפון - מכבי ת"א ב' טרום ילדים א' (שחר גרוס)מכבי ת"א צפון - מכבי ת"א ב' טרום ילדים א' (שחר גרוס)

העיקרון המרכזי באימון לילדים הוא רב גוניות ולא חזרתיות, אחרת האימון נע בין משעמם מצד הילד ודרישה לשקט באימון מצד המאמן וזה בזבוז אנרגיה וזמן ומתכון לנשירת ילדים.

גיוון מתודי בא לידי ביטוי בגיוון בתנאי המשחק (במשטחים שונים בגדלי מגרש שונים) למשחק בכדורים שונים. אלמנטים אלו מחייבים את הילד לחשוב כל פעם מחדש בתנועה. עיקרון מרכזי נוסף באימון ילדים הוא הבקעת שערים כלומר תנועה התקפית שתאפשר כיבוש של הרבה שערים, לכן יש להשתמש בשערים קטנים ובמספר רב של שערים באימון.

נושא הראייה המרחבית חייב להתפתח כבר בגיל הצעיר כי זה הבסיס לקבלת החלטות בתנועה. קבלת החלטות טובה מחזקת את הביטחון של הילד. במשחקים בגיל הגן מומלץ  לקיים משחקים פנימיים בלבד. 

ההחלטה שכבר קיימת בגרמניה היא לערוך משחקים בגילאים הצעירים ללא ניקוד וטבלאות, והיא חשובה, אך במקביל יש לקדם תחרותיות מותאמת לגיל במשחקונים הכוללים גם משחקי קואורדינציה.

קבוצת ילדים א' חוגגת (שחר גרוס)קבוצת ילדים א' חוגגת (שחר גרוס)

צריך לרווח את המשחקים ולערוך אותם בקרבת הבית אחת לכמה שבועות (או אחת לחודש) על מנת לתת לילד תחושת משחק מול קבוצה יריבה, משחקי התחרות ייערכו בצורת הפנינג (יש המלצה למשך כל משחק בכל גיל – משך ההפסקות ושיטת המשחקים). כל מפגש ייערך במועדון אחר, הרבה קבוצות תשחקנה במקביל על מגרשים מתחומים במגרש הגדול ומתן הזדמנות שווה לכל ילד. יש ילד שלומד דרך המשחקונים באימון וילד אחר שלומד יותר דרך ההתנסות במשחק.

המטרה המרכזית בהתאחדות הגרמנית היא לאלץ את המאמנים לבנות שחקן על פי גילו במשחקונים תואמי גיל ולא לחקות מבוגרים. שינוי מבנה התחרויות כבר מהעונה הקרובה תוך שימוש בתוצאות מחקרים משמעותיים, על מנת לשכנע כי הבעיה של הכדורגל הגרמני מתחילה במבנה המשחקים של ילדים שאיננו תואם את המטרות (חוקים, זמן, מספר שחקנים וגודל מגרש). 

עוד בתכנית: בניית תכנית כלל ארצית בהכשרות המדריכים והמאמנים ובהשתלמויות, הקמת קורס ייעודי וייחודי למדריכי כדורגל בגיל הרך עם תובנות חדשות ודגש על פדגוגיה של הגיל הרך. כמו כן קורס אימון הילדים יקבל תכנית חדשים בהתאם למודל המשחקים החדשני של פיתוח כדורגל ילדים ובמיוחד יתמקד בשינוי התפיסה שאין טקטיקה במשחק הילדים ושאין טכניקה אחידה לילדים.

ההתאחדות תעמיד חומר מקצועי בצורה נגישה, עדכנית ויישומית למאמני האגודות בגילאים הצעירים, הטמעת תכניות אימון לגילאי הגן וליווי מועדונים בשטח, איתור ובחירה קפדנית של המדריכים והמאמנים שיעבדו עם הגיל הצעיר (לא כל מאמן ולא כל שחקן עבר יכולים לאמן ילדים צעירים) והשתלמויות להורים ולילדים תחת פיקוח של ההתאחדות.

יוזמה נהדרת. שחקני מכבי חיפה עם הילדים באימון (האתר הרשמי של מכבי חיפה)יוזמה נהדרת. שחקני מכבי חיפה עם הילדים באימון (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

לסיכום, גם בכדורגל הישראלי עולות כל הזמן שאלות מדוע אנחנו לא מצליחים בזירה הבינלאומית. כמות האימונים בישראל ובגרמניה דומה בכל שכבת גיל. אז מה כן דורש שינוי? לדעתי השינוי חייב להתחיל בהכשרות. יש לפתוח מסלולי הכשרה  לגיל הרך ולאימון ילדים עם תכנים חדשניים ותואמי גיל, עידוד מאמנים יוצאי דופן שמובילים שינוי פדגוגי בדרכים שונות והסברה תודעתית לחשיבות האימון בגיל הרך ובאימון הילדים ע"פ התכנים והעקרונות החדשניים.

ילדים מאתגרים זקוקים לאימונים ייחודים במסגרות המועדון, המרכזים והאקדמיה ואף לחיזוקים אינדיבידואלים המבוססים על מבדקים מוכחים, כמו למשל בשיטת OCO.

הכותב, ד"ר מרק ורטהיים, הוא ד"ר במדעי הספורט (קלן) עם התמחות בתורת האימון החדשה. הוא היה יועץ מדעי במועדונים מובילים והיה בין מקימי ופיתוח האקדמיה לכדורגל לבנות, מרצה בקורסי פרו בארץ ובהשתלמויות בבונדסליגה במיינץ וראש המרכז לפיתוח כישרונות בספורט בשיטת OCO.

רונאלדו עם צמד בישולים במשחק עם ילדים
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה