חברת ‘ריטיילורס’, זרוע ההפצה של הראל ויזל למותג ‘נייקי’ בישראל ובשווקים בינלאומיים נוספים, פרסמה את דו"חותיה לשנת 2024 וחושפת מגמות סותרות: מצד אחד עלייה מרשימה בהכנסות הכוללות, מצד שני שחיקה ברווחיות, בעיקר על רקע ירידה במכירות בחנויות זהות והתרחבות יקרה לשווקים חדשים. בתוך כך, בולטת גם ההצלחה בישראל של המותג ‘פוט לוקר’, שרשם עלייה חדה ברווח התפעולי.
‘נייקי’: הכנסות שוברות שיאים, אך ירידה ברווח התפעולי
בשנת 2024 הסתכמו הכנסות ‘נייקי’ – כפי שמופעלות על ידי ‘ריטיילורס’ – בכ-1.636 מיליארד שקל, עלייה של כ-27.2% לעומת 1.308 מיליארד שקל ב-2023. העלייה מגיעה בעיקר כתוצאה מהתרחבות משמעותית לשווקים חדשים: כניסה לפרובינציית בריטיש קולומביה בקנדה החל ממרץ 2024, וכן התרחבות לאוסטרליה וניו זילנד באפריל 2024, בעקבות רכישת חברת ‘RPG’ המקומית.
אולם בצד השני של המאזן, הרווח התפעולי רשם ירידה של 7.2% ועמד על 176 מיליון שקל, לעומת 189 מיליון שקל בשנה החולפת. הירידה מוסברת בעיקר בירידה של 13.4% במכירות בחנויות זהות (אותן חנויות שהיו פעילות גם בשנה שעברה), וכן בהוצאות חד-פעמיות עקב רכישת החברה באוסטרליה והתאמות מלאי.
במהלך 2024 נפתחו 64 חנויות חדשות של נייקי – אך רק שתיים מהן בישראל. הרוב המכריע של ההתרחבות התרחש בזירה הבינלאומית, ובמיוחד באוסטרליה וניו זילנד, שם נוספו 39 חנויות בעקבות הרכישה. באירופה נפתחו תשע חנויות חדשות, כולל רכישת זכיינויות בפולין וקרואטיה. קנדה רושמת אף היא עלייה במספר הסניפים, עם פעילות מתרחבת.
מגמות סותרות. חנות 'נייקי' (רויטרס)ישראל כבר לא בלב המותג: ירידה בחלקה היחסי של ‘נייקי’ בארץ
לראשונה, ההכנסות ממכירות ‘נייקי’ בישראל מהוות פחות מרבע מההכנסות הכוללות, רק 21.4% - ירידה חדה לעומת 28.1% בשנת 2023. במונחים כספיים מדובר בירידה קלה מ-368 מיליון שקל ל-357 מיליון שקל – ירידה של כ-3%. המשמעות ברורה: מרכז הכובד של הפעילות עובר למדינות אחרות, כאשר נתח שוק משמעותי עובר למדינות האנגלוסקסיות.
בהתאם לכך, ההכנסות מחו"ל זינקו והגיעו ל-1.307 מיליארד שקל, לעומת 940 מיליון שקל בשנה שעברה – קפיצה של כ-39%. מדובר כיום ב-78.6% מכלל הכנסות המותג ‘נייקי’ תחת ‘ריטיילורס’, לעומת 71.9% ב-2023.
שטחי המסחר של החברה התרחבו משמעותית בשנה החולפת: מ-39,430 מ"ר ל-60,590 מ"ר – עלייה של 53.7%. עם זאת, המכירות למ"ר בחודש ירדו מ-2.76 מיליון שקל ל-2.286 מיליון שקל – עדות לשחיקה בתפוקה ליחידת שטח, ייתכן בשל הצפת שוק או מיצוב מחדש.
‘פוט לוקר’: המותג שמשגשג דווקא בזירה המקומית
לעומת ‘נייקי’, המותג ‘פוט לוקר’ – גם הוא בהפעלה של ‘ריטיילורס’ – מציג ביצועים חזקים דווקא בשוק הישראלי. ההכנסות בשנת 2024 הגיעו ל-620 מיליון שקל, עלייה של כ-22% לעומת 508 מיליון שקל אשתקד.
ההכנסות מחו"ל זינקו. חנות 'נייקי' (רויטרס)הרווח התפעולי זינק מ-29 מיליון שקל ל-57 מיליון שקל – כמעט פי שניים. מספר הסניפים עלה מ-79 ל-84, וההכנסות מחנויות זהות עלו ב-10.6%, סימן לאמון גבוה של הצרכן המקומי במותג.
שטחי המסחר של ‘פוט לוקר’ גדלו ב-24.1%, מ-16,061 מ"ר ל-19,930 מ"ר. עם זאת, גם כאן נרשמה ירידה קלה במכירות למ"ר לחודש – מ-2.620 מיליון שקל ל-2.523 מיליון שקל. עדיין מדובר בתפוקה גבוהה יחסית, אך הנתון מדגיש את החשיבות שבניהול זהיר של ההתרחבות.
הראל ויזל: מנכ"ל ובעלים שממשיך להוביל – וגם ליהנות
יו"ר ובעל השליטה של ‘ריטיילורס’, הראל ויזל, קיבל שכר שנתי בסך של 3.631 מיליון שקל – מתוכם 660 אלף שקל כדמי ניהול ו-2.971 מיליון שקל בתגמול מבוסס מניות. ויזל, שמוביל את הקבוצה כבר שנים רבות, ממשיך למצב את החברה כאחת משחקניות הריטייל המשמעותיות בישראל ובעולם.
‘נייקי’ מצמצמת נוכחות מקומית, ‘פוט לוקר’ ממריא בישראל
בשורה התחתונה, שנת 2024 של ‘ריטיילורס’ מציגה תמונה מורכבת: הצלחה בהתרחבות הגלובלית, לצד ירידה ברווחיות עקב הוצאות גדולות ומכירות זהות חלשות. בעוד ‘נייקי’ מעבירה את הפוקוס מישראל החוצה, פוט לוקר מוכיחה כי יש עדיין פוטנציאל לא ממומש בשוק המקומי – במיוחד כשמדובר במותג ממוקד ואטרקטיבי לצרכן הצעיר.
האם בשנת 2025 נראה התאוששות במכירות החנויות הזהות? האם ההתרחבות הבינלאומית תתחיל להניב גם שורת רווח בריאה יותר?