לפני שאנחנו מנתחים את האפשרויות של נבחרת ישראל בהגרלת מוקדמות יורו 2024, כדאי להזכיר את המזל הנדיר שהיה לנו בהגרלה האחרונה בליגת האומות. פורטונה סידרה לנו אז שלוש יריבות שנמצאות במשבר, ואז – בדיוק בעיתוי "הנכון" מבחינתנו – יצא ולדימיר פוטין למלחמה באוקראינה, העיף את רוסיה מהזירה הבינלאומית בספורט, והותיר אותנו רק עם איסלנד ואלבניה.

הפעם, לשם שינוי, ידעה הנבחרת לנצל עד תום את הצ'אנס שנפל בחלקה, והנה לכם – התחזית האופטימית התממשה. מקום ראשון, העפלה לדרג א' בליגת האומות, ושיבוץ בדרג ב' הנכסף בהגרלת אליפות אירופה. פירוש הדבר הוא כי לישראל יהיה בוודאות סיכוי אמיתי לעלות ליורו 2024 אחרי ההגרלה שתיערך ב-9 באוקטובר. לא יכול להיווצר מצב בו נקבל שתי יריבות חזקות במיוחד, ואז הטורניר יסתיים עוד לפני שהתחיל, כפי שקרה כאשר הוגרלנו נגד  ספרד ואיטליה במוקדמות מונדיאל 2018.

כך, למשל, יכולות אלבניה ואיסלנד, אותן הקדמנו והדחנו לדרג ג', להיות משובצות מול ספרד ואנגליה, או נגד פורטוגל וצרפת. מבחינת ישראל, התסריט האכזרי הזה בלתי אפשרי, כי האנגלים והצרפתים נמצאים באופן הזוי למדי ביחד איתנו בדרג ב'. לכן, גם במקרה הגרוע ביותר נוכל לחלום בגדול, וזאת אפילו בלי לקחת בחשבון את הדרך הנוספת להעפיל דרך פלייאוף ליגת האומות אם ניכשל.

לא יפגשו את ישראל במוקדמות. שחקני צרפת (רויטרס)לא יפגשו את ישראל במוקדמות. שחקני צרפת (רויטרס)

אז מה האפשרויות שלנו?

בדרג א' ניתן למצוא את הולנד, קרואטיה, ספרד, איטליה, דנמרק, פורטוגל, בלגיה, הונגריה, שווייץ ופולין. 

ברשימה זו בולט מיד שמה של הונגריה כיריבה המועדפת. אמנם מדובר בנבחרת שנתנה זה עתה פייט נדיר לחבורת הצמרת האירופית, הביסה 0:4 את אנגליה בחוץ וניצחה גם את גרמניה בלייפציג. ההונגרים גם הציגו יכולת משובחת ביורו 2020 בקיץ שעבר, ולא היו רחוקים מניצחונות על פורטוגל, צרפת וגרמניה, למרות שסיימו עם שתי נקודות "בלבד".

ובכל זאת, זו האופציה הנוחה ביותר, ולישראל יהיו כלים לא רעים להתמודד איתה. ראשית, ההונגרים של המאמן האיטלקי מרקו רוסי מציגים כדורגל טקטי ממושמע, ונוטים להפיק מעצמם את המקסימום מול היריבות האיכותיות ביותר, אך עלולים להיתקל בקשיים מול יריבות דומות להן ברמה. שנית, פרישתו של הקפטן אדם סאלאי בהחלט תורגש, הן על המגרש שם היה הנשק המרכזי בחוד, והן בחדר ההלבשה בו תרם מנהיגות יוצאת דופן. הונגריה בגרסתה הנוכחית תהיה פייבוריטית מול ישראל, אבל עליונותה ממש לא מובהקת.

היריבים הנוחים מדרג א'. שחקני הונגריה (רויטרס)היריבים הנוחים מדרג א'. שחקני הונגריה (רויטרס)

היתרון של יתר היריבות האפשריות מדרג א' ברור הרבה יותר, אבל פולין תוכל להיות אופציה סבירה – במיוחד אם רוברט לבנדובסקי ייעדר מסיבה כלשהי. הנבחרת הזו תלויה מאוד בסקורר שלה, גם אם צומח בה דור חדש ומעניין. בנוסף, ההתאחדות לא תמיד מקבלת החלטות הגיוניות, ולראיה מינוי תמוה של פאולו סוזה כמאמן – הפורטוגלי כבר הספיק לנטוש בשלהי השנה שעברה. יהיה מעניין גם לראות את המהלכים של ההתאחדות הקרואטית הבעייתית, במקרה של פיאסקו במונדיאל שעלול להביא להדחתו של המאמן זלאטקו דאליץ'. 

בדרג ג' נמצאות אוקראינה, איסלנד, נורבגיה, סלובניה, אירלנד, אלבניה, מונטנגרו, רומניה, שבדיה וארמניה – וכאן בולט חוסר האיזון העצום בין היריבות הפוטנציאליות, כאשר הסקנדינביות עשויות להוות את המכשול המאתגר ביותר.

שבדיה היא נבחרת מאוזנת, ממושמעת, ומוכשרת במידה, גם אם הפוטנציאל שלה לא תמיד ממומש. יש לה שני כוכבי על צעירים בפוטנציה בדמותם של דיאן קולוסבסקי מטוטנהאם ואלכסנדר איסק, הרכב היקר החדש של ניוקאסל. יש לה מנהיג יצירתי ומנוסה בקישור – אמיל פורסברג מלייפציג שכיכב במונדיאל ובאליפות אירופה. דניאל סונדגרן ישמח להעניק למאמן יאנה אנדרסון טיפים מועילים.

יפגוש את חבריו בחיפה בנבחרת? סונדגרן מול ולאחוביץ' (רויטרס)יפגוש את חבריו בחיפה בנבחרת? סונדגרן מול ולאחוביץ' (רויטרס)

נורבגיה עדיין לא הצליחה לממש את הפוטנציאל אף היא, אבל ארלינג הולאנד הוא החלוץ המרכזי הטוב בתבל, מרטין אודגור הוא פליימייקר אדיר, והכוח הפיזי הטהור של השחקנים לא יהיה קל לריסון מבחינת ישראל. נקודת התורפה נמצאת בהגנה, והשוער אוריאן נילאנד נוטה לבצע טעויות רבות מדי.

גם אוקראינה תהיה פייבוריטית ברורה נגד ישראל, קל חומר כאשר המוטיבציה שלה בשמיים בשעת מלחמה. זו נבחרת מאוזנת וחזקה, עם שילוב מצוין של ותיקים וצעירים, וכוכב גדול אחד שנמצא בנסיקה מטאורית בדמותו של מיכאילו מודריק שעשוי להצטרף בקרוב למועדון פאר. ויקטור ציהנקוב, שנולד בנהריה ל-ויטלי ציהנקוב, יספק כאן זווית פיקנטית, אבל בהחלט רצוי להימנע מהמפגש איתו.

מיכאילו מודריק (רויטרס)מיכאילו מודריק (רויטרס)

סלובניה היא לא יריבה סימפטית, עם יאן אובלק בין הקורות ובנימין ששקו בחוד – כוכב עולה בן 19 שעשוי להפוך לשם דבר כבר בעתיד הקרוב. לאירלנד יש בעיה חמורה מאוד ומתמשכת בכיבוש שערים, אבל היא עשויה להיות יריבה מאתגרת, וגווין באזונו יהיה אחד השוערים הבכירים בכדורגל העולמי בעתיד הקרוב. גם רומניה תראה את עצמה ברת מזל אם תוגרל מול ישראל, עם המאמן אדוארד יורדנסקו – בנו של אנגל יורדנסקו המפורסם שידוע כחברו של שלמה שרף. 

איסלנד ואלבניה, כפי שנוכחנו לדעת לאחרונה, הן אופציות סבירות. מצבן לא צפוי להשתפר בתקופה הקרובה, אלא דווקא להיפך, וישראל יכולה לראות את עצמה כפייבוריטית נגדן, בערבון מוגבל ובזהירות המתבקשת. גם מונטנגרו היא יריבה מצוינת. הקפטן סטבן יובטיץ' כבר הרחק מעבר לשיאו, והסגל שסובל מבטחון עצמי נמוך רגיל לספוג ביקורת נוקבת בתקשורת אחרי כישלונות. היריבה הטובה ביותר תהיה ארמניה, שספגה בתקופה האחרונה תבוסות מחפירות הן במוקדמות המונדיאל והן בליגת האומות. עם הגנה מחוררת וחלוצים שלא מפסיקים להחמיץ, גם הנריך מחיטריאן נראה בדרך כלל חסר אונים במדים הלאומיים.

לרוב לא בולט לטובה בנבחרת. מחיטריאן (רויטרס)לרוב לא בולט לטובה בנבחרת. מחיטריאן (רויטרס)

גם הנבחרות מדרג ד' מגוונות ברמתן – גאורגיה, יוון, טורקיה, קזחסטן, לוקסמבורג, אזרבייג'ן, קוסובו, בולגריה, איי פארו וצפון מקדוניה. 

באופן טבעי, טורקיה היא היריבה החזקה ביותר בדרג, גם אם היא סובלת מחוסר יציבות קיצונית בעידן המאמן הגרמני שטפן קונץ. יוון נמצאת במשבר מתמשך ומדכא למדי, אבל גם ממנה כדאי מאוד להימנע בהגרלה. גאורגיה היא נבחרת עם מסורת לוזרית, אבל כיום יש לה כוכב ענק בדמותו של חביצ'ה קבראצחליה, הקיצוני השמאלי של נאפולי, וזה הופך אותה ליריבה הרבה יותר מסוכנת. קוסובו, הנבחרת החדשה ביותר של אירופה, הגאווה הלאומית חשובה מכל, וזה הופך אותה ליריבה מאתגרת. 

קזחסטן עושה התקדמות הדרגתית בשנים האחרונות, והנסיעות לשם לא כיפיות במיוחד, כפי שלמדו הקבוצות הישראליות שפגשו יריבות קזחיות. צפון מקדוניה העפילה ליורו 2020 בזכות המתנה של אופ"א דרך ליגת האומות, אבל גוראן פאנדב כבר פרש, ואת הברק יספק בעיקר קשר נאפולי אליף אלמאס. עבור ישראל, היא הייתה יריבה לא נוחה במיוחד על סמך נסיון העבר. לוקסמבורג היא אחת הנבחרות הקטנות המשתפרות ביותר בתקופה האחרונה, והיא עלולה להיות מסוכנת ביותר עם הכוכב היצירתי ג'רסון רודריגס והקשר סבסטיאן טיל שניצח את ריאל מדריד במדי שריף טירספול בעונה שעברה. 

הוא כבר פרש. גוראן פאנדב (רויטרס)הוא כבר פרש. גוראן פאנדב (רויטרס)

דווקא בולגריה צפויה להיות יריבה נוחה יחסית מדרג זה. מצבה הכללי של הנבחרת קשה מאוד, ההתאחדות מבולגנת מתמיד, ורוב התוצאות האחרונות מאכזבות מאוד. אזרבייג'ן תהיה יריבה מצוינת אף היא, בעוד איי פארו היא היריבה הנוחה ביותר כאן, ובפער ניכר – למרות שגם בה לא מומלץ לזלזל בשום אופן.

דרג ה' מציג את סלובקיה, צפון אירלנד, קפריסין, בלארוס, ליטא, גיברלטר, אסטוניה, לטביה, מולדובה ומלטה.

סלובקיה, שהתדרדרה לכאן בגלל קמפיין עלוב בליגת האומות, היא נבחרת עם פוטנציאל טוב בהרבה במציאות, ולכן יהיה זה חוסר מזל קיצוני לקבל אותה בהגרלה. גם צפון אירלנד היא נבחרת מוכבדת שהשתתפה ביורו 2016, ומציגה בדרך כלל רמה סבירה – גם אם ממש לא מבריקה. את קפריסין ממש לא כדאי לפגוש, פשוט  כי ישראל אף פעם לא מסוגלת לנצח על אדמתה. מעבר לכך, כל היריבות האחרות נחותות משמעותית מישראל. גיברלטר היא האופציה הטובה ביותר, בין היתר בזכות המיקום הציורי. הקופים על הצוק תמיד מקבלים את הקהל האורח בשמחה.

נבחרת טובה מאוד. שחקני סלובקיה (רויטרס)נבחרת טובה מאוד. שחקני סלובקיה (רויטרס)

על דרג ו', בו נמצאות אנדורה, סן מרינו וליכטנשיין, אפשר להגיד רק דבר אחד – עדיף לקבל בית עם 5 נבחרות, וללא נמושות מסוג זה.

ההגרלה הקשה ביותר מבחינת ישראל ביורו 2024 תהיה, אם כך: ספרד, נורבגיה, טורקיה וסלובקיה. בבית כזה, יש סיכוי סביר לסיים אפילו במקום האחרון. גם בבית עם בלגיה, שבדיה, יוון וצפון אירלנד עלולה ישראל להיקלע לתחתית בתסריט הפסימי. 

ההגרלה הנוחה ביותר תהיה: הונגריה, ארמניה, איי פארו וגיברלטר. במקרה כזה, תהיה זו בושה גדולה מאוד לא להעפיל ישירות ליורו 2024. גם אם נקבל בית קצת יותר קשה, כמו למשל עם פולין, מונטנגרו, בולגריה ומלטה – העלייה לאליפות אירופה תהיה אפשרית ביותר. המזל כבר האיר לנו פנים לא מכבר, ויהיה נחמד מאוד מצידו להמשיך כך.

המזל שוב יאיר פנים? שחקני נבחרת ישראל חוגגים (ראובן שוורץ)המזל שוב יאיר פנים? שחקני נבחרת ישראל חוגגים (ראובן שוורץ)
גיא: זאת פסגה שקשה להסביר אותה
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה