דו”ח חמור ביותר של רשם העמותות לעמותת סלעים איתנים – עמותה לקידום ספורט כדורסל הבוגרים בעיר חולון, שמנהלת את קבוצת הכדורסל של הפועל חולון, כאשר לאור ממצאי הדו”ח, רשם העמותות שוקל לנקוט הליך פירוק נגד העמותה ולא נתן לה אישור ניהול תקין לשנת 2023.

הדו”ח מעלה כי: "נפלו פגמים חמורים בהתנהלות העמותה, לרבות חלוקת רווחים אסורה, שימוש פרטי בנכסי העמותה, התקשרויות עם חבר ועד בניגוד עניינים, העברת כספים "צינוריות" באמצעות חשבונות העמותה, הנפקת קבלת כוזבות לצורכי חבר הועד, ועוד”.

עוד עלה במסגרת הליך הפיקוח, וביתר שאת במהלך הפגישה שהתקיימה ביום 21.12.21 כי נושאי משרה בעמותה שהיו מעורבים בליקויים החמורים שנמצאו ואף גרמו לחלקם, בפועל או במחדל, עודם מעורבים בפעילות העמותה, באופן המונע את הבראת העמותה, ומאפשר את המשך הליקויים החמורים.

“עמדתנו היא כי התנהלות לקויה וחריגה בחומרתה זו, מהווה הפרה של חוק העמותות והנחיות להתנהלות תקינה של עמותות, ומבססת עילות פירוק בעניינה של העמותה וכן אי מתן אישור ניהול תקין”, נכתב.

לעמותה מערכת קשרים מסועפת עם הצדדים הקשורים, אשר בבעלות נושאי משרה (בהווה או בעבר) של העמותה. בחינה מדוקדקת  של התנהלות העמותה וספריה, מראה  חלוקת רווחים אסורה לנשאי משרה. מתן קבלות פיקטיביות על ידי העמותה, לצורכי  נושאי משרה בה, שימוש בחשבונות העמותה לשם העברת כספים "צינוריות", חתימה על הסכמים בניגודי עניינים, והנהלת חשבונות שאינה מאפשרת נתיבי בקרה ראויים על השימוש בכספי העמותה.

שחקני הפועל חולון (שחר גרוס)שחקני הפועל חולון (שחר גרוס)

ברשם העמותות מציינים כי “לאור ממצאים חמורים אלה, מראים כי העמותה פעלה בניגוד לחוק, למטרותיה הרשומות ולתקנונה, ועל כן מתקיימת בעניינה עילת פירוק בסעיף 49 לחוק העמותות. אי לכך תיק העמותה מועבר להמשך טיפול יחידת אכיפה ובקרה ברשות התאגידים לצורך שקילת נקיטה בהליכי פירוק נגד העמותה".

עוד מסבירים ברשת העמותות במסגרת הדו”ח החמור כי: "לא נעלמה מעינינו פעילותה  המשמעותית של העמותה, ומעמדה הבכיר של קבוצת הכדורסל אותה היא מנהלת. באותו אופן שקלנו גם את חשיבות  הקבוצה לציבור האוהדים הרחב התומך בה ובמאמציה להשיג הישגים ספורטיביים מרשימים. אולם, לצד כל אלה, לא ניתן היה להתעלם מהכשל העמוק והבסיסי שנפל בהתנהלות העמותה, וקיבל ביטוי במגוון מופעים והתנהגויות לא תקינות”.

“אין ספק כי היעד להביא לכך שהפעילות הספורטיבית, בוודאי זו המקצועית, תהנה מתשתית תאגידית וכספית, תקינה, המתאפיינת בטוהר המידות, אף הוא יעד משותף לכל אוהדי הספורט, ומהווה משנה תוקף להחלטתנו להמליץ על נקיטת בהליכי פירוק בעניינה של העמותה", הוסיפו.

מהדו”ח עוד עולה כי: "חלק ניכר מהממצאים עוסקים בהתנהלות חבר הוועד לשעבר, שלמה אייזיק. העמותה בתגובה לטיוטת הדו”ח (הראשונה והשנייה טענה כי  נותק הקשר בין מר אייזיק לבין העמותה, וכי יש בכך להוות אינדיקציה לתיקון הליקויים  בעמותה. טענה זו לא ניתן לקבל.  בטיוטת הדוח הראשונה הובהר כי הרשם אינו בהפסקת כהונתו של מר אייזיק כחבר ועד העמותה, ניתוק הקשר הקיים בינו לבין העמותה, בין השאר, עקב מינויו  של אחיינו, עו"ד אייזיק, אשר פעל כידו הארוכה, כפי שניתן לראות בסוגיית רישום סימן המסחר”.

שלמה אייזיק (איציק בלניצקי)שלמה אייזיק (איציק בלניצקי)

בתגובה מיום 21.7.21, השיבה העמותה כי עו"ד אייזיק הוא אוהד של קבוצת הפועל חולון. מזה שנים הוא מעניק שירותים משפטיים בהתנדבות להפועל חולון וכי עו"ד אייזיק אינו משמש כידו הארוכה של מר אייזיק. עוד ציינה העמותה כי מיניו לחבר ויו"ר הוועד של העמותה נעשה משום קרבתו לקבוצה והסכמתו להירתם לניהולה והצלחתה.

עם זאת, ציינה העמותה כי עו"ד אייזיק עובד כעו"ד עצמאי וגם נותן שירותים לחברות העסקיות של מר אייזיק. לפיכך תגובת העמותה עצמה מעידה כי בנוסף לקרבת המשפחה הקיימת  בין השניים,  קיימים בין חבר הועד לשעבר שלמה אייזיק, לבין אחיינו, עו"ד חגי אייזיק, גם קשרים עסקיים, וגם סמיכות זמנים בין התפטרות חבר הוועד אייזיק לבין מינוי עו"ד אייזיק לחבר ועד ואף ליו"ר  הועד, כך שעלה ספק לגבי ניתוק הקשר בין מר אייזיק לבין העמותה, אף לאחר שהודיע על  פרישתו מהעמותה.

שלמה אייזיק (שחר גרוס)שלמה אייזיק (שחר גרוס)

בתגובת העמותה לטיוטת הדוח השנייה, עדכנה העמותה כי על מנת למנוע מראית עין של חשש לניגוד עניינים הניהול הקבוצה, חבר הוועד, עו"ד חגי אייזיק התפטר מחבורתו בעמותה. נוסף על כך, בפגישת נציגי העמותה עם נציגי הרשם באוקטובר 2022 הבהירו הראשונים כי מר אייזיק כבר איננו עוד נותן חסות לפעילות העמותה, ועל כן, בשלב זה נותקו לחלוטין קשרי העמותה עם מר אייזיק".

אך ברשם העמותות לא קיבלו את ההסבר ותקופים בדו"ח: "במענה לכך יובהר כי היעדר מהימנות של הצהרות קודמות בשל כך (שכן כבר קודם לכן ובשלבים קודמים של הליך הפיקוח, הצהירה העמותה על ניתוק קשריה עם מר אייזיק, לשווא), פוגע בערכן של הצהרות אלה בשלב זה, ומטיל ספק רב במהימנותן, באופן שמקשה לקבלן”.

יתרה מכך, אף אם יתקבלו הצהרות אלה לגבי ניתוק הקשר בין העמותה לבין מר אייזיק, הרי שנושאי משרה מרכזיים אחרים, חבר הוועד מר לנציאנו (איתן, ג.ל.) ומנכ"ל העמותה מר רועי דבורה, היו ערים לפגמים שנפלו בהתנהלות העמותה, כמו גם לחומרתם, אך לא פעלו להפסקת התנהלות זו. משכך, הרי שלנציאנו ודבורה, נושאי משרה בכירים בעמותה, היו שותפים אף הם לליקויים שנמצאו בהתנהלות העמותה, ולו במחדל, ועל כן אין בהפסקת הקשר בין  העמותה לבין מר אייזיק, כדי לתקן את הליקויים שנמצאו בעמותה".

איתן לנציאנו (שחר גרוס)איתן לנציאנו (שחר גרוס)

עוד עולה מהדוח כי ביום 4.7.2017 נרשם על ידי רשם הפטנטים והמדגמים וסימני המסחר, סימן מסחר לוגו "הפועל חולון" על שם חברת "יו-נט פיננסים והשקעות" אשר נכון לתקופה המפוקחת הייתה בבעלות שלמה אייזיק וכן בבעלות אשתו, הרשת בקשת רישום המסחר בוצעה בפועל ע"י עו"ד אייזיק, שהוא, כאמור אחיינו של מר אייזיק. עו"ד אייזיק פעל כב"כ של יו-נט פיננסים, מתוקף כתב ייפוי כח עליו חתם דודו, מר שלמה אייזיק. תשלום אגרת רישום סימן מסחר בוצע בפועל ע"י יו-נט פיננסים, אך נרשם בספרי החשבונות של העמותה כהגדלת התחייבות של העמותה על פי יו-נט פיננסים ולכן מהווה הוצאה של העמותה".

רשם העמותות טוען בדו"ח הארוך כי: "התנהלות זו הינה בניגוד להנחיות רשמת העמותות להתנהלות תקינה של עמותות בהתאם להוראות החוק המפורסמות לציבור. לפיהן אין להעביר את נכסי העמותה לאחרים ללא קבלת תמורה הולמת, ועל כן מהווה הברחה של נכסי העמותה לידיים פטריות. כמו כן, הדבר מהווה חלוקת רווחים אסורה בניגוד להוראות סעיף 34 ג’ לפיו עמותה אינה רשאית לבצע חלוקת רווחים לחבריה”.

בתגובתה השיבה העמותה כי סימן המסחר נרשם כדי למנוע מגורמים אחרים לעשות שימוש בסימן המסחר. עוד טענה העמותה כי בשל כך שרישום הסימן נעשה בסמוך לאחר חתימת הסכם ההיפרדות, אך טרם המועד בו נרשמה העמותה (25.10.16), נרשם סימן המסחר על שם יו נט פיננסים ונותר על שמה. נציין כי סימן המסחר אושר לרישום ביום 4.7.17 – חודשים רבים לאחר השלמת רישום העמותה.

העמותה טוענת כי סימן המסחר שמש אך ורק את הקבוצה באופן בלעדי וכי יו נט פיננסים ו/או מר אייזיק לא הפיקו כל רווח ו/או טובת הונאה בגין המסחר אשר נרשם לטובת ועבור  העמותה. עוד ציינה העמותה כי לאור האמור בטיוטת הדוח שהועברה לתגובת העמותה, חתמה יו נט פיננסים על הסכם מול העמותה במסגרתו היא מעבירה לבעלות העמותה את סימן המסחר ללא כל תמורה ובהתאם הוגשה בקשה לרשם סימני המסחר בדבר העברת הזכויות בסימן המסחר לעמותה, וסימן המסחר הועבר לבעלות העמותה ביום 8.7.21" .

הרשם לא מקבל זאת וכותב בדו"ח כי: "לא ניתן לקבל את תגובת העמותה בעניין זה. במשך תקופה ארוכה, של כארבע שנים, סימן המסחר שייך מהותית לעמותה עצמה, רשום היה כקניינה של חברה פרטית בבעלות חבר ועד ומייסד העמותה. אף העובדה שמר אייזיק העביר את סימן המסחר לבעלות העמותה, ביולי 2021, אין בה כדי לשנות ממצא זה, שכן הדבר התבצע רק לאחר שטיוטת הדו”ח המצביעה על התנהלות חמורה זו ועל השלכותיה, נשלחה אל העמותה".

שלמה אייזיק (איציק בלניצקי)שלמה אייזיק (איציק בלניצקי)

הבנות שמכרו את מוצרי המועדון

עוד אלה כי מוצרי שיווק אליהם מוטבע הסמל של הפועל חולון נמכרים על ידי בנותיו של אייזיק. "מנכ"ל העמותה (רועי דבורה, ג.ל.) מסר כי מכירת מוצרי השיווק, מתבצעת טלפונית או במהלך משחקי הבית של הקבוצה, בלובי של אולם הבית, על ידי בנותיו של מר אייזיק. עוד מסר כי הן אלה המזמנות את המוצרים, מוכרות אותן ומקבלות את ההכנסות מאת המכירות, כאשר לעמותה אין כל הכנסות והוצאות בגין מכירת המוצרים. יודגש כי מנכ"ל העמותה מסר כי העמותה אינה צד למכירת מוצרי השיווק, ואין אצלה עכל תיעוד לשווי המוצרים הנמכרים, מחירי המכירה וממחיר עלות הייצור, ואף לא לגבי היקף הפריטים הנמכרים”.

“בנותיו של חבר ועד העמותה מכרו לציבור מוצרי שיווק של העמותה, המציגים את  פעילותה ומתבססים על סימן המסחר השייך לעמותה, ללא כל מעורבות של העמותה וללא כל העברת רווחים שהתקבלו אל העמותה, ומבלי שהעמותה מפקחת על השימוש בנכסיה, וכל זאת תוך הברחת נכסיה לידיים פרטיות, כאשר הגורמים הרלוונטיים בעמותה נמנעו מלפעול בנושא. בתגובה לטיוטת הדו”ח השנייה השיבה העמותה כי נוכח עמדת הרשם במהלך התדיינות בין הצדדים, הורתה העמותה לחדול מפעילות זו פעלה על מנת להתקשר בהסכם עם נותן חסות אשר יהיה הגורם הבלעדי המוסמך לייצר את מוצרי המועדון. העמותה הדגישה כי גם אם הושגו בשלב כלשהו רווחים מסוימים מפעילות זו על ידי בנותיו של מר אייזיק, מדובר בסכומים בטלים בשישים וההתנהלות נבעה  מחוסר הבנה ומתוך רצון לסייע לקבוצה ולאוהדיה".

קבלת הלוואות מאת צדדים קשורים

עוד עולה מהדו”ח כי העמותה מקיימת ממשקים מסוגים שונים עם צדדים קשורים:

1) קבלת הלוואות מאת הצדדים הקשורים.

2) מתן שירותי פרסום לצדדים הקשורים.

3) הכנסות ממכירת כרטיסים ומנויים.

4)  תשלומים שבוצעו ע"י הצד הקשור ישירות לספקים.

5) חלוקת רווחים אסורה -תשלומים לנושאי משרה וקרוביהם עבור החזרי הוצאות, טיסות לינה ושהייה.

6) העברות כספיות לצד קשור און מאת צד קשור באמצעות צד קשור אחר.

7) העברות כספים שמהותן אינה ברורה.

מהדו”ח עולה כי יו-נט פיננסים והשקעות בע"מ נתנה לקבוצה שלושה הסכמי הלוואות: ב-17.3.16 על סך 650 אלף שקלים, הסכם מיום 2.3.17 על הלוואה עד 500 אלף שקלים, הסכם מיום 11.4.18 על הסכם לנטילת הלוואה לסכום של עד 1.3 מיליון שקלים. ההסכמים חתומים על ידי העמותה מצד איתן לנציאנו, כאשר מצד החברה חתם שלמה אייזיק.

"מעיון בכרטסות העמותה לא מופיעה בפירוש נטילת הלוואה של העמותה מהחברה אלא קיימים  רישומים של כניסה ויציאה של כספים ללא פירוט  מהות התנועות, אשר מהותן אינה ברורה. יחד  עם זאת, בשנת 2016, נרשמה הוצאת ריבית בסך 1,500 שקלים ובשנת 2017, 16 אלף שקלים".

יונט קרדיט בע"מ העבירה לעמותה שתי הלוואות בשנת 2017 על סך 400 אלף שקלים, ובסך 450 אלף שקלים. "שולמה ריבית 13 אלף שקלים ו-16.8 אלף שקלים". בשנת 2018 התקבלו שלוש הלוואות על סך 500 אלף שקלים, 500 אלף שקלים ו-400 אלף שקלים, שולמה ריבית בסך כולל של 93 אלף שקלים.

שחקני הפועל חולון (חגי מיכאלי)שחקני הפועל חולון (חגי מיכאלי)

העמותה ערכה הסכמים בגין נטילת ההלוואות, אך לא התקבלו פרוטוקולים של ישיבות ועד או ועדת ביקורת לאישור נטילת ההלוואות. בשנת 2018 נתנה החברה שתי הלוואות לעמותה בסך 90 אלף שקלים ובסך 50 אלף שקלים. העמותה לא ערכה הסכמים בגין נטילת ההלוואות וכן לא התקבלו פרוטוקולים של ישיבות ועד או ועדת ביקורת לאישור נטילת ההלוואות.

הליקויים שנמצאו בנטילת הלוואות מצדדים קשורים בריבית המהווה חלוקת רווחים אסורה: העמותה שילמה ריבית בגין הלוואות שנטלה מחברות שבבעלות ישירה או עקיפה של חבר ועד.

תגובת העמותה לעניין ליקוי זה: "הוצאות הריבית נרשמו בהנהלת החשבונות של העמותה כהוצאות ריבית לצד  קשור. משום שמדובר בפעולה כספית שמחייבת תיעוד. בפועל, סכומים אלו לא נגבו מהעמותה ובעקבות טיוטת הדוח חיובי הריבית בוטלו".

הרשם לא מקבל את התגובה ומציין: "תגובה זו של העמותה לא ניתן לקבל. ראשית, ספרי העמותה כללו חוב לטובת יו-נט פיננסים, ועל כן התקיימה זכות ליו-נט אל מול העמותה. שנית, היות וכרטסת הנהלת החשבונות של  העמותה אינה מפורטת דיה ואינה מאפשרת נתיב ביקורת מספק, לא ניתן לשלול את העובדה, כי חלק מהתשלומים של העמותה אשר מקטינים את יתרת החוב של העמותה כלפי יו נט  פיננסים, הינם תשלומים בגין חיובי ריבית. לפיכך קיים קושי לקבל את תגובת העמותה, לפיה  תשלומי הריבית לא שולמו בפועל".

בנוגע ליונט קרדיט – בנוגע לגביית הריביות על הלוואות שניתנו מאת חברת יונט קרדיט, השיבה העמותה כי: "יונט קרדיט הינה חברה שעיסוקה מתן הלוואות חוץ בנקאיות. אותן הלוואות שניתנו על ידה לעמותה, לא היוו חלק מהכספים שמר אייזיק הזרים באמצעות חברותיו כהלוואה או עבור פרסום, כנותן חסות, ולכן הלוואות אלא חויבו בריבית. לטענת העמותה, יונט קרדיט היטיבה את מצבה של העמותה שאם לא היו ניתנות ההלוואות, היו נוצרים עיכובים בתשלומים שהעמותה הייתה חייבת בהם, דבר שהיה גורר חיובים או דרישות העולים באופן ניכר על חיובי הריבית שהעמותה שילמה בגין ההלוואות”.

“ההלוואות לא ניתנו ישירות על ידי מר אייזיק לעומתה, אלא באמצעות חברות שבבעלות חלקית  שלו, ולכן אף אם ניתן היה לקבוע כי מתקיימת חלוקת רווחים אסורה, אזי אחוז "הרווח" אותו ניתן לשייך למר אייזיק הוא זניח. חלק ניכר מכספי ההלוואה שניתנו ע"י יונט קרדיט (כ-1.4 מיליון שקלים) הושבו רק בשנת 2021, בשל העובדה שהעמותה לא יכולה הייתה לפרוע את ההלוואות בחלוף שלושה חודשים ממועד קבלתן, ולמרות זאת, העמותה חויבה בריבית בעבור שלושה חודשי הלוואה בלבד".

הרשם מציין בתגובה כי: "העובדה שהכספים הועברו באמצעות חברה, בה לחבר הוועד אחזקה בשליש ממניות החברה, וכן העובדה כי חברה זו עיסוקה ברגיל הינו מתן אשראי, אין בה כדי להפחית את חומרת הליקוי. טענת העמותה כי הריבית חויבה רק בעבור שלושה מחודשי ההלוואה, ולא בעבור התקופה כולה, אינה נתמכת באסמכתאות או בחישובים המבססים את תגובת העמותה".

תגובת הפועל חולון לדו"ח רשם העמותות

“הנושא מוכר לנו ומלווה את פעילות המועדון בארבע השנים האחרונות. אנו מברכים על קבלת התגובה מרשם העמותות, זאת לאחר שהמתנו שנה לתוצאות הליך הפיקוח. הטיעונים שעולים בדו"ח מוכרים וידועים לנו והגבנו עליהם במרוצת השנים. לאור ממצאי הדו"ח מלפני שנה, הגדלנו לעשות וביצענו פעולות יזומות לחיזוק הממשל התאגידי בעמותה. אנו עומדים בקשר ישיר ורציף עם נציגי הרשם ואנו בטוחים שהנושא ייפתר בהקדם ונוכל להאיץ את ההכנות לעונה הבאה”.

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה