כמעט 30 שנה חלפו מאז הסיוט הגדול של פפ גווארדיולה וברצלונה. זה היה בערב בלתי נשכח באתונה - בעיקר עבור מילאן - כשהיהירות של יוהאן קרויף התפוצצה לדרים טים של הקטלונים בפנים, שנתיים אחרי הזכייה בגביע האלופות בוומבלי ב-1992. מה שהיה אמור להיות רגע השיא של הבלאוגרנה בגמר הצ'מפיונס ב-1994 הפך לחלום בלהות שהסתיים בתבוסה זכורה במיוחד - 4:0 לרוסונרי של פאביו קאפלו.

פפ, אז בן 23, היה כבר שחקן הרכב שהשתלט על העמדה מספר 4 בלב הקישור של קרויף, אבל הגמר ההוא נחרט בזיכרון הקולקטיבי של בארסה כזה שחיסל את הדרים טים וסימן גם את תחילת הסוף של קרויף כמאמן הקטלונים. אבל הרבה זמן עבר מאז, פפ הספיק להפוך למאמן מצליח - גם בבארסה וגם מחוץ לה - והערב (רביעי, 22:00) בסופרקאפ האירופי בפיראוס מול סביליה, הוא יחזור ליוון וינסה להוביל את מנצ'סטר סיטי לזכייה בתואר נוסף.

אם זה יקרה, זה יהיה התואר ה-36 בקריירת האימון של גווארדיולה. אבל אם תשאלו אותו, זה יכול להיות בכלל ה-37. כי פפ זוכר גם את התואר הראשון, זה שבדרך כלל לא מחשיבים כשמדברים על הקריירה שלו: האליפות ועליית הליגה עם ברצלונה ב' בעונת 2007/08 - הראשונה שלו כמאמן. רגע לפני הסופרקאפ, ב'רלבו' הספרדי נזכרו בתואר ההוא שבו פפ, סרחיו בוסקטס ופדרו היו שחקנים מרכזיים בסיפור - הם וגם גיא אסולין.

עוד תואר עם סיטי? פפ גווארדיולה (רויטרס)עוד תואר עם סיטי? פפ גווארדיולה (רויטרס)

אלא שלפני כל זה, בקיץ שקדם לעונה ההיא, גווארדיולה עוד היה צריך לשכנע את ראשי בארסה ובעיקר את ז'ואן לאפורטה שהיה גם אז הנשיא, לתת לו לאמן את קבוצת המילואים שהייתה שקועה אז בליגה הרביעית בספרד. המאמן הצעיר הצליח בכך ואז קיבל לידיו שתי קבוצות - ברצלונה ב' וג' שעמדה בפני סגירה - והיה עליו להפוך אותן לסגל של קבוצה אחת, כזו שתנסה לעלות ליגה, כך שנדרש להודיע ללא מעט שחקנים שזו סוף דרכם בבארסה.

אחד מאלה שהיה בדרך הבטוחה החוצה הוא פדרו, ששיחק בעונה שלפני כן בברצלונה ג' ובבארסה רצו לשחררו. פפ רצה לחזק את הסגל בקיצונים, וטיטו וילאנובה שהפך ליד ימינו של המאמן הצעיר בבארסה ב', ודומנק טורנט - עוד חבר בצוות המקצועי שהתגבש - סיפרו לגווארדיולה על פדרו. המאמן החליט לארגן משחקי הכנה בין השחקנים שקיבל לידיו ואחריהם הוא הודיע לקיצוני הצעיר שהוא נשאר בבארסה.

כבר היה בדרך החוצה. פדרו (רויטרס)כבר היה בדרך החוצה. פדרו (רויטרס)

"פפ שינה את החיים שלי", מספר פדרו שאז עדיין נקרא עוד פדריטו. הוא הפך לשחקן הרכב כבר מהמחזור הראשון וסיפר על העונה ההיא: "שיחקנו מול חבר'ה שהיו יכולים להיות האבות שלנו לפי הגילאים שלהם, אבל היינו טובים מאוד. כשחושבים על זה, כולנו הצלחנו לפתח קריירה בכדורגל - לחלק היה יותר מזל מאחרים - וזו הייתה שנה מרגשת. וכן, כמו פפ, אני חושב שזה היה התואר הראשון שלי".

למעשה, לפדרו ובוסקטס הייתה בדיחה פנימית בכל הנוגע לספירת התארים. הרבה אחרי ההצלחה עם בארסה ב', הם הלכו בעקבות גווארדיולה לקבוצה הראשונה והיו שותפים לזכייה בשישה תארים בשנה אחת ב-2009: אליפות, גביע המלך, ליגת האלופות, הסופרקופה הספרדי, הסופרקאפ האירופי וגביע העולם לקבוצות שהשלים את השישייה בדצמבר של אותה שנה. "הייתי אומר לבוסי: 'היי, זכית בגביע העולם לקבוצות, אבל זכינו כבר באליפות במגרש של (קבוצה בשם) אירופה", סיפר פדרו בהתייחסו לעונת העלייה ההיא עם קבוצת המילואים מהליגה הרביעית.

6 תארים בשנה. בוסקטס עם פפ (רויטרס)6 תארים בשנה. בוסקטס עם פפ (רויטרס)

באמצע חודש מאי 2008, שער של ויקטור ואסקס, ששיחק במחלקת הנוער עם ג'רארד פיקה, ססק פברגאס וליאו מסי, הספיק לבארסה ב' כדי לנצח 0:1 בחוץ את אירופה ולהבטיח את אליפות הבית שלה בליגה הרביעית. חודש אחרי זה היא השלימה את המשימה גם בפלייאוף על חשבון בארבסטרו והבטיחה את העלייה, לפני שפפ קיבל קידום הרבה יותר יוקרתי - היישר לקבוצה הראשונה של בארסה כמחליף של פרנק רייקארד.

אלכס מונסראטה שאימן אז את בארבסטרו זוכר היטב את הימים ההם: "במשחק הראשון לקח לפפ 20 דקות להגיע לספסל בגלל שהוא לא הפסיק לחלק חתימות לכל מי שביקש". המאמן שעובד היום בסראגוסה גם בטוח שסימנים ראשונים למה שעתיד היה לקרות בקבוצה הראשונה, נראו כבר בעונה ההיא: "כל התנועות של בוסקטס על המגרש היו כבר שם, ראית שהוא שחקן אחר ולפדריטו היה אחד על אחד טוב. פפ היה רואה דברים שהוא עשה כבר בליגה הרביעית, היו הרבה ניואנסים מבארסה שהתחילו שם".

פפ בתחילת דרכו כמאמן בבארסה (רויטרס)פפ בתחילת דרכו כמאמן בבארסה (רויטרס)

גיא אסולין בן ה-16 היה השחקן הצעיר ביותר בקבוצה ההיא של בארסה ב', אבל זה לא מנע ממנו להיות אחד הכובשים המובילים שלה. 10 שערים היו לו ב-22 משחקים בקבוצת המילואים תחת גווארדיולה וזה אחרי שנחשב לכישרון בולט בלה מאסיה בשנים שקדמו לכך. הדריבלים באגף עם רגל הפוכה סידרו לו עד מהרה את הכינוי "מסי הישראלי" ובהמשך הוא גם שיחק במדי הקבוצה הראשונה בגביע המלך, אבל לא הצליח לעשות את המעבר לסגל שלה באופן קבוע כמו פדרו ובוסקטס, ואחרי שלואיס אנריקה הפך למאמן בארסה ב', אסולין החל לשחק פחות, הפציעות עשו את שלהן ולבסוף הוא עזב ולא הצליח למצות את הפוטנציאל.

שחקן אחר שדרכו הצטלבה עם זו של גווארדיולה היה ז'פרן סוארס, שכנראה ייזכר יותר מכל ככובש השער החמישי ב-0:5 הזכור של הקטלונים על ריאל מדריד בקלאסיקו ב-2011. לא מזמן הוא פגש במקרה את פפ בברצלונה והקיצוני סיפר: "הוא אמר לי: 'אתה השחקן הכי מהיר שאימנתי'. זו הייתה עונה בלתי נשכחת".

"מסי הישראלי" והמקורי (רויטרס)"מסי הישראלי" והמקורי (רויטרס)

והיה גם את צ'יקו פלורס, אחד השחקנים האלמונים בבארסה ב' של גווארדיולה, אליה הגיע בהשאלה מקאדיס כי המאמן חיפש שחקן קצת אחר, עם יותר ניסיון וכזה שיעזור לשפר את ההגנה במצבים נייחים. צ'יקו היה אז רק בן 20, אבל ברזומה שלו היו כבר משחקים בליגת המשנה. "היה שם דור טוב מאוד, אבל משהו היה חסר", הוא סיפר, "הבאתי סדר ואירגון למשחק שלנו. אני זוכר שבאימון הראשון פפ התחיל להרים לרחבה והייתי שחקן ההגנה היחיד, אבל אף כדור לא עבר אותי".

15 שנים חלפו מאז העונה ההיא ואחד מאלה שהיה לצידו של פפ במרביתן הוא אחד מעוזריו, דומנק טורנט, שהמשיך איתו מבארסה ב' לקבוצה הראשונה ואז לבאיירן מינכן ולסיטי, לפני שפתח בקריירת אימון עצמאית והדריך את ניו יורק סיטי, פלמנגו וגלאטסראיי. "כשאתה חושב שאתה יודע איך לנצח את הקבוצה שלו, הוא ממציא משהו חדש", אומר טורנט, "לא נבין את זה עד שהוא יחליט לפרוש, אבל אני נשבע שהוא שלושה צעדים לפני אלוהים. הוא משתפר בכל פעם. פפ הוא גאון".

"גאון". דומנק טורנט עם פפ (רויטרס)"גאון". דומנק טורנט עם פפ (רויטרס)

אם תשאלו את ז'ומה קריישל, מאמן עבר בליגות הנמוכות בכדורגל הקטלוני ופרשן בהווה, ספוילר לקריירה העתידית של גווארדיולה הגיע עוד בגיל 19. "פגשתי את פפ לארוחה כשהוא עוד שיחק", נזכר קריישל, "התחלנו לדבר והשיחה אחרי האוכל נמשכה שלוש שעות. בסופה אמרתי לחברים: 'הוא מאמן עתידי'. אתה לא צריך לרצות להיות מאמן, אתה צריך להרגיש את זה. ולפפ יש את זה בפנים. הוא נולד בשביל זה, הוא מספר 1".

אז עכשיו, עשור וחצי אחרי שהוביל צעירים כמו פדרו, בוסקטס ואסולין במגרשים זניחים עם דשא סינטטי, גווארדיולה ינסה לקחת עוד תואר עם סיטי ולסגור מעגל ביוון. ואם אלופת אירופה תסיים את הערב בפיראוס עם ניצחון על סביליה, פפ יוכל לחגוג את התואר ה-36 שלו. או ה-37. תלוי את מי שואלים.

5 השערים הגדולים מהמחזור ה-1 בלה ליגה
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה