לפני קצת יותר משנה, ואם מדייקים – אז באחד ביוני 2023, מונה אבי אבינו (40) למאמן הנוער של מ.ס אשדוד. אבינו, תושב רמלה הגיע למחלקת הנוער הגדולה בעיר הנמל. הוא עשה זאת לאחר שהיה בין אלו שהובילו את קבוצת הנוער של הפועל כפר שלם לליגה הלאומית לנוער, לראשונה בתולדותיהם, כמנהל מקצועי במחלקת הנוער בעונת 2022/23.

מי שמכיר מקרוב את אבי, יודע שהוא דמות יסודית ומקצועית מקצה לקצה. לאחר שפרש ממשחק הכדורגל, החל אבינו לעבוד כמאמן במחלקת הנוער של בית"ר תל אביב בגלגולה הקודם, עד שבעונת 2017/18 קיבל תפקיד משמעותי במועדון, בדמות עוזר המאמן בקבוצה הבוגרת, ששיחקה דאז בליגה הלאומית.

אבינו המשיך להאמין בעצמו ובתרומה שלו למערכות אליהן הגיע, ולאחר שסיים תפקידיו השונים בבית"ר תל אביב, חבר לקבוצת האוהדים, מכבי עירוני אשדוד מליגה א' דרום. בעונתו הראשונה – הציל אותה מירידת ליגה ובעונה השנייה, הלחץ שגבר מכל גורם אפשרי במועדון, לעיתים שלא לצורך, קבעו את מעמדו.

אבי אבינו (יונתן גינזבורג)אבי אבינו (יונתן גינזבורג)

אחרי שנתיים בעירוני אשדוד הגיע לשכונת התקווה, שם קיבל לידיו את קבוצת הנוער של בני יהודה תל אביב. ב-16 במרץ 2022 החל לעבוד שם. הסיפור נראה היה גמור מלכתחילה וכך קרה: בני יהודה ירדה לליגה השנייה בטיבה בארץ בגיל נוער. משם חבר, כאמור, להפועל כפר שלם ואת העונה החולפת במ.ס אשדוד לא ישכח בחיים, בזכות הגביע שהניף לאחר 1:5 על בני סכנין.

קצת פחות משנה מאז חתימתך כמאמן הנוער של מ.ס אשדוד לקחת את התואר שכל כך רצית, גביע המדינה לנוער.
"לגמרי, ללא ספק הרגע המרגש ביותר בקריירה שלי כמאמן. האמת שהייתה התלבטות בתחילת העונה אם לעזוב את האתגר שלקחתי בכפר שלם אחרי ההצלחה הגדולה שעשינו שם, אבל זה היה חזק ממני וידעתי שמה שאני רוצה זה לאמן. ברגע שמועדון כמו מ.ס אשדוד רצה אותי, לא היה לי ספק שזה מקום שאוכל להתפתח בו ולהביא את האני מאמין שלי כמאמן ולקבל את התנאים כדי להצליח".

תוך כדי תנועה, גם הנחלת הפסד ראשון למכבי פתח תקווה בעונת 23/24 במסגרת הגביע, כשסיימה היא אלופה.
"כן, האמת שזה היה משחק מטורף וברמה של בוגרים, אחד המשחקים הכי טובים שהייתי שותף אליהם כמאמן. מכבי פ”ת לקחה אליפות בצדק ועשתה את זה בצורה משכנעת ומגיע להם על זה שאפו ענק, אבל ידענו שבמשחק אחד ובטח אצלנו בבית אין קבוצה פייבוריטית, הרי שיחקנו נגדם חודש קודם לכן בליגה בבית והפסדנו ב-1:0 צמוד. הגענו עם הרבה אמונה ומוכנות טקטית אליהם ועברנו את המשחק. אפשר להגיד שהמשחק הזה נתן בנו את האמונה שאפשר ללכת עד הסוף השנה בגביע. הרגשנו את זה גם על השחקנים".

אבי אבינו (יונתן גינזבורג)אבי אבינו (יונתן גינזבורג)

הנפת גביע המדינה לנוער עם אשדוד. זה הרגע הכי מתוק בקריירה שלך?
"אין ספק שזה הרגע הכי גדול ומאושר שלי כמאמן! למרות ששוב ההצלחה הגדולה ועליית הליגה עם קבוצת הנוער של הפועל כפר שלם בצורה הרואית הייתה לא פחות מספקת כמנהל מקצועי. אבל הזכייה בגביע כמאמן ראשי אחרי העונה המטורפת שעברנו בה כמעט הכל השנה היא לגמרי הרגע המאושר והשמח ביותר שלי".

כמה אינטנסיבית הייתה העונה הזו כמאמן נוער במ.ס אשדוד? הצלחת לראות הילדים והאישה תוך כדי?
"האמת, שמי שמכיר אותי, יודע שברגע שאני לוקח אתגר אני מחויב ב-100%. אז זה לא רק באשדוד, אלא בכל מקום שהגעתי או אגיע בעתיד, אני תמיד מגויס למען ההצלחה שלי ושל המועדון ולכן המשפחה כבר רגילה לזה. העונה התחילה גרוע מבחינתו עם פציעה של שחקן מאוד משמעותי לקבוצה (חברתית ומקצועית) כבר במחזור הראשון, אופק גלר. המשיכה עם זה שלא הבאנו שחקן זר שבתוכניות היה אמור להגיע ולחזק בעמדה שהיינו צריכים".

אבינו המשיך לספר: “בהמשך אליה גטהון (חריג גיל) עלה לקבוצת הבוגרים רגע לפני פתיחת הליגה ואז הגיע המשחק הראשון שהפסדנו בו וראינו (הצוות) שהקבוצה לא מתחברת למקום שאנחנו רוצים. עשיתי סוויץ' מהיר והבנתי שאני חייב לשנות את השיטה של הקבוצה, אבל באותו הסגנון שאני רוצה שהקבוצה תשחק, וזה עבד די טוב. עשינו 10 נקודות מתוך 12 אפשריות בארבעת המחזורים הבאים עד שהגיעה העצירה של השבעה באוקטובר הארור".

הזכייה בגביע המדינה, אפשר להגיד, הביאה אותך למעמד חזק יותר במ.ס אשדוד.
"תראה, בסוף אתה נמדד תמיד בתוצאות שלך בכדורגל וככה זה עובד אני יודע, אבל אחת 'המחלות' של הכדורגל שלנו היא שמסתכלים לרוב רק על זה ומודדים אותך על פי החודש האחרון וזה לא נכון וחייב להשתנות. אחד הדברים שהכי אהבתי במ.ס אשדוד זה שתמיד הרגשתי שלא בוחנים אותך רק על פי תוצאה, אלא על פי הדרך וצורת העבודה שלך וזה נתן לי את הדרייב להצליח יותר כדי לא לאכזב אף אחד. נתנו לי כתף תומכת גם שהקבוצה הייתה בימים פחות טובים, למרות שהמטרות של כולם לא היו גדולות מהתחלה ולא ציפינו להביא תואר בעונה הזאת. אבל זה היופי בכדורגל, לטוב ולרע, שאתה אף פעם לא יודע לאן זה יוביל ואיך זה יסתיים".

גביע המדינה לנוער (יונתן גינזבורג)גביע המדינה לנוער (יונתן גינזבורג)

מחלקת הנוער של מ.ס אשדוד ממשיכה להתפתח ולהביא אליה עוד ועוד ילדים ובני נוער. מה עשיתם העונה, אתה והצוות שלך בנוער, שלא היה בשנים עברו?
"תראה, מ.ס אשדוד זו אחת ממחלקות הנוער הטובות שיש בארץ כיום וזה מוכח בשנים האחרונות, אני אומר לך בוודאות שבעתיד זה הולך להיות אפילו טוב יותר. המועדון הזה הוא משפחה, כל מי שנכנס לשם מרגיש את זה, יש פרגון ושיתוף פעולה של כל המאמנים וזה משהו שמאוד נהניתי לראות אותו השנה ואני יכול להגיד לך שזה ממש לא מובן מאליו. מה הבאנו? אני חושב שבעיקר עבודת צוות ושיתוף פעולה מלא בכל רגע העונה ואני חושב שזה מה שחלחל לשחקנים וגרם להם להתרומם מהרגעים הפחות טובים שלנו העונה".

אבינו סיפר: "נכון שאני הייתי המאמן הראשי, אבל השחקנים ידעו שלכל איש צוות יש חשיבות עליונה מבחינתי בפן המקצועי והם צריכים לכבד ולהעריך כל אחד מהם ולפעמים אפילו הייתי זז הצידה והצוות היה מנהל את הדברים. מעבר לזה, רמת האימון הייתה תמיד גבוהה והרגשנו שהשחקנים מגיעים מלאי תשוקה ומאמינים בתהליך. הכנסנו גם תוכנות מסוימות (איזי קואץ') ושיפרנו את נושא הווידאו על ידי צילום אימונים ומשחקים".

אבי אבינו והצוות המקצועי (יונתן גינזבורג)אבי אבינו והצוות המקצועי (יונתן גינזבורג)

שחקנים שבתחילת העונה היו כמעט בדרך הביתה, מצאו את עצמם בלב ההצלחה. ספר לי על השחקנים והתהליך איתם.
"הייתי שחקן ואחד הדברים שנפגעתי מהם זה שלא נתנו לי באמת צ'אנס אמיתי במקומות מסוימים שהייתי בהם, בגלל שחוויתי את זה על בשרי לא מיהרתי לפסול אף שחקן ונתתי לכולם הזדמנות אמיתית. היו כאלה שגם הצוות וגם אנשי המועדון לא האמינו שהם יכולים להיות חלק מהרוטציה בקבוצה ובסוף הם הפכו לשחקני הרכב ועשו קפיצת מדרגה מטורפת, ואפילו לקחו תואר שזה משהו שלטעמי הם לא דמיינו".

אבינו הסביר: "אני חושב שחלק מהגדולה שלנו כמאמנים, בטח במחלקת נוער, זה לזהות את הפוטנציאל אצל שחקן מסוים ולשפר אותו בדברים שהוא פחות טוב בהם. ואז אתה פתאום מרוויח עוד שחקן טוב לקבוצה שלך שאף אחד לא ציפה שזה יקרה. כדי להצליח צריך ששני הצדדים יהיו מגויסים ויאמר לזכותם שהם הגיעו לכל אימון וכל אסיפת וידאו ברעב ללמוד להשתפר ולהתקדם".

קבוצת הנוער של מ.ס אשדוד (יונתן גינזבורג)קבוצת הנוער של מ.ס אשדוד (יונתן גינזבורג)

בוא נדבר על עונת 2024/25. אתה נשאר בנוער של מ.ס עם הצוות שלך. יש תסריט בו קבוצת הנוער מתמודדת על תואר (אליפות/גביע) מול מועדונים כמו מכבי פ"ת, מכבי ת"א, הפועל ת"א ומכבי חיפה?
"אני והצוות ממשיכים עוד עונה במ.ס אשדוד. אני חושב שזה לא הרגע הנכון להגיד אם נזכה באליפות או גביע. אשדוד זה מועדון שתמיד שואף לטוב ביותר ורוצה להיות הכי גבוה. נתחיל את העונה, נראה את הסגל ומה חסר לנו, ותוך כדי נראה מה המטרות שאנחנו יכולים לסמן לעצמנו ונתקדם הלאה".

רגע אחד, אולי שניים, שהתמודדת איתו או איתם במהלך העונה והיה מאתגר במיוחד בעבורך כמאמן, בפן המקצועי?
"ללא ספק הרגע המשמעותי ביותר זה שבעה באוקטובר, שעצר את כולם והכניס מדינה שלמה להלם. היינו אחרי סרייה יפה של ניצחונות והצלחנו לייצב ולחבר את הקבוצה ואז הגיעה עצירה של כמעט חודשיים שבמהלכם עשינו שניים או שלושה אימונים בשבוע בזום. האימון הראשון שלנו היה ב-22 בנובמבר וזה היה מאוד קשה להכניס את כולם חזרה ל-”זון”. אחרי זה חזרנו לליגה עם שלושה הפסדים רצופים. זה לא היה פשוט אבל זה היה עוד מכשול בדרך שידענו כולם ביחד להתגבר עליו. אתגר מקצועי נוסף שהיה מאוד משמעותי במהלך העונה והשפיע, זה משחקי הגביע. כל שלב שעברנו הרגשנו שהשחקנים מתרכזים בעיקר בזה וחושבים על השלב הבא ולא על משחקי הליגה שהיו והיינו צריכים תמיד לפקס אותם חזרה".

אבי אבינו וצוותו (באדיבות טוטו-פוטו)אבי אבינו וצוותו (באדיבות טוטו-פוטו)

הצעות במועדונים, אני מתאר לעצמי, לא חסרות לך ובכל זאת בחרת להישאר במ.ס אשדוד. אתה מאמין שדרך מחלקת הנוער תגיע לבוגרת בבוא היום? זה מתקרב היום הזה?
"הצעות תמיד יש, בטח אחרי שאתה מצליח, אבל למדתי שמקום טוב לא ממהרים לעזוב ואני אכן נמצא במקום טוב. לאמן בוגרים בליגת העל זאת השאיפה, אבל כל דבר יגיע בזמנו. מה יהיה בעתיד? קשה לדעת, בטח בכדורגל. אלי לוי עושה עבודה נהדרת בבוגרים וגם עשה הישג ענק בדמות הישארות בליגה. מגיעה לו לגמרי ההזדמנות הזאת ואני מאחל לו להצליח ולהגיע הכי גבוה שאפשר".

הצוות שלך, אשתך, הילדים והמשפחה. אני מתאר לעצמי שמגיעה להם מילה טובה על עונה בלתי נשכחת של ליווי.
"בורכתי באישה מדהימה שתומכת בי לאורך כל הקריירה, עוד כשחקן, וזה ממש לא פשוט. אני אחד שמביא את העבודה הביתה, יחד איתי. אני מודה לה על זה ומעריך אותה וכל הצלחה שלי זה חלק משמעותי שלה. הילדים שלי הם המעריצים שלי ובכל ניצחון שלי אני רואה את השמחה והגאווה שלהם על הפנים. יש לי צוות אדיר, שמעבר לפן המקצועי כל אחד מהם הוא אישיות בפני עצמה ובלי הגדלת הראש, המילה הטובה או ההערה שלהם כשצריך לפעמים, לא חושב שהיינו מסיימים עונה עם תואר. אני אוהב ומעריך כל אחד מהם ובטוח שיש לנו דרך ארוכה יחד, אם לא יקרו דברים חריגים בדרך".

אבי אבינו ומשפחתו (צילום ניב כהן)אבי אבינו ומשפחתו (צילום ניב כהן)

בסוף דבר, אמר אבינו ל-ONE: "אני רוצה להודות באופן אישי לרוני אוואט המנהל המקצועי שהביא אותי למועדון והתעקש שאני אגיע, על התמיכה והעזרה מאחורי הקלעים והיד החופשית והאמון בי לאורך כל הדרך. למנדל דוידוביץ' על המילה הטובה והחיזוק שצריך דווקא ברגעים פחות טובים ועל ההערכה שלו כלפינו עבור העשייה במועדון. לחיים בנישו על שיתוף הפעולה המלא ועל הזמינות שלו לכל דבר שהיינו צריכים במועדון והיחס התומך. ובכלל לכל הצוות הרחב של המועדון. ולמאמנים מהטרומים ועד הנערים על התמיכה והרצון שקבוצת הנוער תמיד תצליח".

אבינו סיכם: "לסיום אני רוצה להודות לכל חיילי צבא ההגנה לישראל ולאנשי המילואים על שירותם עבורנו ועל זה שבזכותם אנחנו ממשיכים את החיים שלנו. שיחזרו הביתה בריאים ושלמים למשפחות שלהם ושבעזרת השם יצליחו להחזיר את החטופים לביתם. עם ישראל חי".

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה