האם חברי נבחרת ישראל צריכים לשלם על נסיעותיהם לחו"ל ולבקש החזרים או להעניק לאיגוד סוג של "הלוואה" עבור יציאתם למחנות אימונים ולתחרויות? באחד מהאיגודים הבולטים בספורט הישראלי זה המצב. ל-ONE נודע כי איגוד האופניים דורש מחברי נבחרת ישראל לשלם על הוצאות בנסיעות לחו"ל - ובהמשך הוא "מתקזז" איתם על התשלומים שיוצאים מכיסם בשל בעיות תקציביות.

רוכבי אופניים שיוצאים להתחרות תחת דגל ישראל ברחבי העולם, כולל אפילו ספורטאים אולימפיים, נדרשים לשלם מעת לעת על הוצאות הנסיעות ובהמשך מקבלים החזרים מהאיגוד. לעתים, כך מתברר, הרוכבים נאלצים להוציא מכיסם הפרטי עשרות אלפי שקלים וממתינים במשך שבועות עד שהם מקבלים את כספם בחזרה. כל זאת, בעקבות לכאורה קשיים כלכליים אליהם נקלע האיגוד.

לאחרונה, לאחר שהנהלת האיגוד טענה כי היא נאלצה לכאורה לספוג קיצוץ בכספי התמיכה שהיא מקבלת ממשרד התרבות והספורט, נעשו שיחות עם גורמי המקצוע בענף והובהר להם כי ייתכן ובעתיד הרוכבים הבכירים ייאלצו אפילו להשתתף באחוז מסוים במימון הנסיעות. כלומר, ספורטאים, גם כאלה שבקושי מרוויחים כסף, עוד עשויים לממן חלק מהנסיעות וייתכן שלא יזכו לקבל החזרים על כל ההוצאות של המשלחת בעתיד.

מיכאל יעקבלב בפודיום (איגוד האופניים בישראל)מיכאל יעקבלב בפודיום (איגוד האופניים בישראל)

בצוותים המקצועיים של הנבחרות התרעמו על כך שחברי נבחרת שמייצגים את המדינה יצטרכו להשתתף במימון ההוצאות על טיסות ומלונות במחנות אימונים ואולי אף בתחרויות בחו"ל, משום שזה "הופך את הענף לעשירים בלבד". בתגובה, גורמים באיגוד האשימו את משרד התרבות והספורט, ניסו להרגיע והבהירו כי תוקם "קרן מלגות למעוטי יכולת" כדי שאף ספורטאי לא יישאר בארץ בגלל חוסר יכולת לממן את נסיעותיו. אבל איך האיגוד יקים קרן למימון נסיעות, אם הוא בקושי מצליח לממן את אותן הנסיעות בעצמו? לא ברור.

רוכבי אופניים ישראלים, מתחומים שונים, טענו כי הם נאלצים במקרי קיצון אף לשבור חסכונות על מנת להמשיך ולהתקיים: "יש מקרים בהם אנחנו נאלצים לשלם מהכיס על ההוצאות וזה מגיע לאלפי שקלים, עד שהאיגוד מחזיר את הכסף. אנחנו מכירים גם כאלה שהיו עם עשרות אלפי שקלים 'בחוץ' עד שקיבלו החזר. אנחנו לוקחים כספים מהמשפחות, שוברים חסכונות, מה שצריך כדי להמשיך. קשה להתנהל ככה אבל זה נהיה סוג של נוהל, אומרים לך 'תשלם ויחזירו לך'".

נבחרת אופני המסלול נמצאת בעדיפות גבוהה יותר בזכות מיכאל יעקבלב. לאחרונה, כאשר הנבחרת יצאה לאליפות אירופה, אף רוכב לא נאלץ לשלם מכיסו עבור הנסיעה, ובאיגוד מקפידים על כך בתחרויות הגדולות, ייתכן וזה לכאורה כדי למנוע רעש. אלא שבישיבות ההנהלה האחרונות צוין כי רוכבי נבחרת הנוער יידרשו לשלם כספים עבור כל נסיעה, מלבד אליפויות אירופה ואליפויות עולם.

מיכאל יעקבלב (איגוד האופניים בישראל)מיכאל יעקבלב (איגוד האופניים בישראל)

ספורטאים שחיים את הענף מודים: "זה משהו די ידוע שהאיגוד מבקש שנשלם ואז מחזיר. לדוגמה, רוכב קונה כרטיס טיסה ואחרי זה מקבל החזר. בנבחרות הצעירות מקובל שההורים משתתפים בנסיעות. נדמה כאילו הדרישות עולות מאז שהגיע מיכאל יעקבלב, אבל נאמר לנו שלאיגוד יש בעיות פיננסיות".

איגוד האופניים קיבל יהלום לידיו, עם הצטרפותו של מיכאל יעקבלב, שזכה במדליית הכסף במקצה הקיירין באליפות העולם באופני מסלול, ואף זכה במדליות הכסף והארד במקצה הספרינט באליפות אירופה באופני מסלול - אך אין ספק כי היחס כלפי שאר הרוכבים מעורר דאגה. האיגוד מקבל תמיכה ותרומות, אך מתקשה להתנהל.

איגוד האופניים מסר בתגובה: "במסגרת המגבלות התקציביות וביתר שאת מאז הוצאתנו מהענפים המועדפים, זאת למרות ייצוג שיא של ארבעה רוכבים ורוכבות במשחקים האולימפיים, ישנם מקרים בהם איגוד האופניים לא יכול לממן באופן מלא משלחות בכל ענפיו. על כן קיימים מקרים רבים בהם נאלצים רוכבים המייצגים את ישראל לשלם על ההשתתפות מכיסם. בכל מקרה כזה עושה האיגוד את המירב על מנת להחזיר לספורטאים ולספורטאיות את הוצאות הנסיעה שסוכם עליהן מראש".

באיגוד הוסיפו: "איננו מכירים מקרים של חובות עומדים בעת הנוכחית, אך ככל שמי מהספורטאים חש אחרת, אנו עומדים לרשותם ונשמח לפנייתם אלינו. כמו כל איגודי הספורט, גם איגוד האופניים מתמודד עם מציאות כלכלית לא פשוטה. עם כל זאת אנו עושים כל שביכולתנו על מנת לספק לנבחרות את התנאים המיטביים. אנו מקווים להסדרת נושא תקצוב הספורט בהקדם, על מנת שנוכל להמשיך ולספק רגעי גאווה למדינת ישראל".

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה