מבחינה מקצועית, אין ספק שז’וסוואה הוא אחד השחקנים הטובים ביותר בליגת העל שלנו ואף אחד מהזרים הגדולים שנחתו בישראל בשנים האחרונות. הפעולות ברגעי ההכרעה, ההתעלות במאני טיים, השערים, הבישולים והטאצ’ הייחודי יכלו לקחת את הפועל באר שבע למחוזות אליהם היא חולמת לחזור, אך הראש של הפורטוגלי וההתעסקות בדברים שלא קשורים לכדורגל מותירה את הדרומיים הרחק מהציפיות.

בכל קבוצה גדולה יש לרוב את השחקן הבולט שעל פיו יישק דבר. שחקנים שכשהם טובים הם מובילים לניצחון והישגים, אך בימים פחות טובים לוקחים גם את חבריהם אחורה. ז’וסוואה, לטוב ולרע, עונה על ההגדרה הזו עבור הפועל ב”ש. על היכולת המקצועית אין עוררין, אך הדברים מסביב הורסים את החגיגה. האם העסקה משתלמת?

ז'וסוואה לפני הפנדל (רדאד ג'בארה)ז'וסוואה לפני הפנדל (רדאד ג'בארה)

הקשר הפעלתן נע בזריזות בין רגע של קסם לפעולה שטותית ולא מחויבת. המשחק האחרון מול עירוני קריית שמונה סיפר למעשה את הסיפור של ז’וסוואה כולו. השחקן רשם בישול גאוני לשגיב יחזקאל וכמעט סידר לו אחד נוסף, בהמשך כבש שער חשוב בדקה ה-87 שמנע מהדרומיים הפסד אך עמוק בתוך תוספת הזמן, בהחלטה מיותרת, ספג כרטיס צהוב שני כשבחר לא להמתין לשריקה של השופט בהוצאת כדור חופשי. השאלה האם הגיע צהוב או לא אינה רלוונטית עבור ב”ש, אלא השאלה מדוע שוב, ברגע שלא הולך, השחקן מאבד את הראש ופוגע בעצמו, ובעיקר בחבריו.

במשחק מול מכבי ת”א זה קרה גם כן על סף השריקה לסיום. ז’וסוואה ירק לעברו של אבי ריקן בסאגה שהסתיימה בהרחקה מארבעה משחקים. ביום ראשון האחרון מול בית”ר ירושלים הפורטוגלי חזר לאחר שריצה את העונש,“כיף לאמן שחקן כזה”, אמר מאמנו החדש רוני לוי, אך כבר במשחק שלאחר מכן ספג אדום בצפון וייעדר בדיוק ברגע הגורלי של קבוצתו בקרב על מקום הפלייאוף העליון.

ז'וסוואה בשיחה עם גל לייבוביץ' (רדאד ג'בארה)ז'וסוואה בשיחה עם גל לייבוביץ' (רדאד ג'בארה)

10 שערים וארבעה בישולים ב-27 הופעות הם מספרים שאין להטיל בהם דופי בוודאי בכדורגל שלנו. התרומה המקצועית של ז’וסוואה היא מכרעת עבור באר שבע, אך גם הפעולות השטותיות שלו הם כאלה וגורמות לחוסר היציבות בנגב, שקיים גם כך, להחריף. בזמן שהדיונים על חידוש החוזה מתנהלים והוא על סף חידוש בב”ש, אלונה ברקת צריכה לחשוב האם שני צידי המטבע של הפורטוגלי שווים את זה.

הכתוב הוא טור דעה

הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה