בוגדן פלאניץ', הבלם הכול יכול של מכבי חיפה שיש לו מניות רבות בזכייה בכתר בעונה שעברה, שחקן שנתן הצגות גדולות ובלתי עביר, כזה שיש לו "ראש גדול תרתי משמע" (משחק ראש פלוס שכל בראש) ועם מהירות של חלוץ אירופי, מגלה לאחרונה ירידה בכושר המשחק שלו, וזאת בלשון המעטה.

מבלם ברמתו, בלתי ניתן להכנעה בשום פרמטר בתפקידו, אני מצפה ליותר, במיוחד לאור העובדה כי חלוצים כמו ליאל עבדה הסילון, נראו לידו איטיים. בעונה שעברה פלאניץ' טרף כל מה שזז בסביבתו, הנהיג את הקבוצה בצורה מעוררת הערכה, וכל זה בעונה הראשונה שלו למרות שהייתה לו התחלה גרועה כשלבש את המדים הירוקים. אבל צריך לומר את האמת, פלאניץ' הגיע אחרי חצי שנה שלא שיחק בגלל סכסוך עם נשיא המועדון הרומני סטיאווה בוקרשט, ג’יג’י בקאלי.

מצד אחד, למזלו של הבלם שצד את עיניי מהיום בו דרך בכפר גלים, הקורונה היטיבה עימו כי לא היה קהל במשחקים ולכן לא היה עליו לחץ. אולם מצד שני, הפרשנים המלומדים ‘שחטו’ אותו והוציאו סינקים בתוכניות על מכבי חיפה, והראו כמה הוא כבד ומבולבל, וכמה מכבי חיפה נפלה איתו. השיא היה נגד טוטנהאם, כשבוגדן היה גרוע מאוד ועל כך אין עוררין.

"מצפה ממנו ליותר". איציק אהרונוביץ (פרטי)"מצפה ממנו ליותר". איציק אהרונוביץ (פרטי)

בסופו של דבר, כל הפרשנים טעו ופלאניץ' היה ענק בעונתו הראשונה. כולם יישרו קו וקבעו באופן נחרץ שבלם ברמתו מזמן לא ראו בישראל, למעט מיגל ויטור מהפועל באר שבע, שנחשב בעיניי לבלם הטוב בישראל.

השאלה היא מה קרה לפלאניץ' העונה? הוא רחוק מיכולתו האמיתית. הוא הרגיל את האוהדים ואת כל מי שמסביב למועדון כי יש על מי לסמוך, אבל העונה הוא “פציע”, ומבחינתי פציע זה כאשר בלא מעט תאקלים במשחק הוא נופל וכואב לו, לזה אני קורא פציע, וזה כאשר לוקחים אותו ביתר קלות. הוא גם פחות מהיר, בעל משחק אווירי לקוי ובאחד על אחד מול היריב הוא רכיכה. כמו כן, כדורי עומק עוברים אותו כאילו הוא אוויר. בנוסף, הסגירות והחיפויים שלו נעלמו כלא היו ועל כדור ראשון הס מלדבר. וזה מעלה בי מחשבה לגביו, האם בוגדן הוא בלם של עונה אחת? מבחינתי, זו התעלומה.

ג'ורג'ה יובאנוביץ' ובוגדן פלאניץ' (רדאד ג'בארה)ג'ורג'ה יובאנוביץ' ובוגדן פלאניץ' (רדאד ג'בארה)

מכבי חיפה תזכה באליפות, ואולי גם בכל התארים, למרות הירידה ביכולתו של הבלם הסרבי. וזה תודות לשון גולדברג, שמחפה עליו בלי סוף. כשאני בוחן את היכולת של בוגדן לאורך זמן, אני לא יכול שלא לציין כי היו לו גם משחקים לא רעים, כמו נגד הפועל ת”א בפלייאוף. אבל בגדול, זה לא זה.

ולמה אני אומר את זה? כי נגד מכבי ת"א בבלומפילד, במשחק האחרון, זה היה השיא. פלאניץ' היה חסר ביטחון ועם אגו בשמים, חדיר להחריד, נלחץ, מבוהל ובפאניקה. השער הראשון שהירוקים ספגו עליו (אגו). בלם חייב לדעת שכאשר לוחצים אותך בשטח שלך, תשחק ארוך, במקרה שלנו על דין דוד. אבל, בוגדן רצה להניע את הכדור ולהראות שהוא לא נבהל מלחץ.

עומר אצילי ובוגדן פלאניץ' (עמרי שטיין)עומר אצילי ובוגדן פלאניץ' (עמרי שטיין)

יש לציין שלמכבי חיפה היה מזל גדול מול הצהובים. מצד אחד, הירוקים יכלו לקבל 3 חתיכות ואם זה היה קורה בפועל זה היה באשמתו הישירה של פלאניץ'. מצד שני, מהרגע שהוא יצא (ברח לכאורה) מהמשחק הקבוצה התחילה לשחק יותר טוב, התייצבה והשוותה את התוצאה ל-1:1. לדעתי, אם היו עוד 5 דקות לשחק אז יש מצב שמכבי חיפה הייתה מנצחת.

יש לי הרבה שעות פלאניץ' בהן דיברתי עליו ואף הבעתי את דעתי תחת כל פלטפורמה דיגיטלית, אלקטרונית וכתובה. אני מכיר אותו היטב ומבסס את הנתונים שאני כותב כאן בטור הזה, במיוחד בתקופה זו, מתוך ביקורת בונה להווה ולעתיד שלו במכבי חיפה כי מדובר באמת בשחקן טוב מאוד שחייב לחזור לעצמו בישורת האחרונה של מאבקי האליפות וגביע המדינה, בטח לקראת המוקדמות באירופה עם תחילת העונה הבאה.

בוגדן פלאניץ' (לילך וויס-רוזנברג)בוגדן פלאניץ' (לילך וויס-רוזנברג)

כשאני מנתח את בוגדן על הירידה ביכולתו, לדעתי, עמדת המוצא שלו בצד ימין היא אסון בשבילו, זה אסון בשבילו. בעונה שעברה הוא שיחק רק בצד שמאל ולכן היה יותר מרוכז, מפוקס, אחראי וחשב רק איך להגן, לחלץ, להיות בלתי עביר, כי יותר קשה לשחקן עם רגל ימנית להרוויח שטחים עם הכדור בצד השמאלי של המגרש. ולכן, הוא שם את כל הביצים אך ורק על המשחק ההגנתי בלי פוזות ובל שטויות. כפועל יוצא מכך, פלאניץ' הניע את הכדור על בטוח, מסר מיד ימינה או למי שהיה פנוי בקשת של הרביעייה האחורית והנהיג מאחור את חבריו בצורה נהדרת.

אבל מה קרה מהיום שגולדברג תפס את מקומו בצד שמאל? פלאניץ' נאלץ לעבור ימינה, למקום שהיה רגיל ושהוא כל כך אוהב, כי שם הוא מרשה לעצמו להוביל את הכדור ביציאה מהירה כדי להרוויח שטחים, למסור חיצים לטווחים של 40 מטר, ולפעמים לחטוא גם עם דריבל מיותר וממש ברגעים האלה הוא שוכח שהוא בלם שאמור להגן.

משחק בעמדה שונה. בוגדן פלאניץ' (רפי בן חקון)משחק בעמדה שונה. בוגדן פלאניץ' (רפי בן חקון)

מעניין לדעת מה הבלם הסרבי אומר לעצמו כשהוא מסתכל במראה. בטח משהו בסגנון של הוכחתי בעונה הקודמת שאני בלם גדול, עכשיו אני אראה לכם את הצד הטכני שלי. ואני קורא לזה בלם סטייל בקנבאואר, הבלם האגדי של נבחרת גרמניה, שהיה ידוע בכך שהיה מוביל כדור באלגנטיות מהגנה להתקפה, בלי לאבד את הכדור.

ומה קרה בסופו של דבר לפלאניץ? ירידה דרסטית ביכולתו ואיבוד הביטחון. בתכלס, העונה הוא לא מספק את הסחורה כבלם, ודי אם נזכיר את סדרת הכישלונות של מכבי חיפה, בהם לבוגדן יש חלק משמעותי, במיוחד נגד ירושלים, נוף הגליל ובהפסד לקריית שמונה. ובל נשכח שכל משחק נגד מכבי ת"א, רוב הגולים עליו.

לדעתי, פלאניץ' ביכולת של העונה שעברה שווה למכבי חיפה אליפות כבר לפני 5 מחזורים. אני יודע שיש לו ביקורת עצמית גבוהה והוא יכול לחזור לעצמו בגדול, אבל כדי שזה יקרה, הוא צריך לרצות להשתנות ואז השינוי יגיע, מה שיעזור למכבי חיפה לזכות בדאבל.

שער של אליפות: התגובות מהדרמה בבלומפילד
הגיבו ראשונים לכתבה הוספת תגובה